نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

برد پاور تلویزیون

آشنایی با برد پاور تلویزیون

برد پاور یکی از قطعات مهم و حیاتی تلویزیون به شمار می‌رود که بدون آن امکان تأمین نیرو و انرژی سایر قطعات به خصوص مین برد و بک لایت برای تولید نور وجود ندارد. پاور در حقیقت منبع تغذیه دستگاه است که بار لازم برای روشن شدن، روشن ماندن و ایجاد تصویر توسط صفحه نمایش را فراهم می‌کند. اگر به هر علتی خراب شود، تلویزیون قادر به روشن شدن نیست یا با سایر علائم روبرو می‌شود  که باید توسط کارشناسان مرکز تعمیر عیب‌یابی و تعمیر گردد.

نحوه عملکرد برد پاور

برد پاور به طور کلی با تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ DC مورد نیاز قطعات مختلف دستگاه، کار می‌کند. به این صورت که بعد از دریافت برق با اختلاف پتانسیل 220 ولت، نخست عمل یکسوسازی توسط پل دیود برد صورت گرفته و ریپل یا موجک به کمک خازن از بین می‌رود و در نهایت یک ولتاژ DC ثابت 300 ولت از برد تغذیه خارج و وارد ترانزیستور FET سوئیچینگ شده تا توسط مدار کنترل یا IC تغذیه با سرعت زیادی به حالت قطع و اشباح در آید. در نتیجه یک پالس مربعی با فرکانس بالا تولید می‌گردد. سپس این پالس وارد سیم پیچ ترانس سوئچینگ می‌شود که به روش القاء ولتاژی در سیم پیچ ثانویه ایجاد شده تا پس از یکسوسازی و فیلترینگ جهت تغذیه بخش‌های مختلف تلویزیون استفاده شود.

دلایل و علائم خرابی برد تغذیه

برد پاور به دلایل گوناگونی چون استهلاگ و استفاده طولانی مدت، آب خوردگی و …. دچار خرابی و از کارافتادگی می‌شود. مهم‌ترین و رایج‌ترین قسمت پاور که معمولاً دچار نقص می‌گردد شامل خازن و ترانزیستور‌ها است که در برخی از پاورها STR نایاب و قابل تعویض نبوده و ناچار به تعویض کل برد هستیم. البته عوض کردن این قطعات روی برد تغذیه نیاز به مهارت و آموزش دارد و بسیار حساس بوده و حتماً دستگاه خود را به یک نمایندگی معتبر بسپارید. اما علائمی که نشان از خرابی و اختلال در این قطعه پر اهمیت می‌دهد شامل موارد زیر هستند:

این مطلب توصیه شده برای شما :  عدم تصویر و صدای تلویزیون ایکس ویژن

روشن نشدن و خاموشی کامل تلویزیون

به طور معمول در صورت برور نقص در برد پاور دستگاه کاملاً از کارافتاده و به حالت مرگ یا DEAD وارد می‌شود و روشن نخواهد شد. اگر ترمیم برد هزینه بیشتری را نسبت به تعویض آن به شما تحمیل کند، کارشناسان مرکز، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

دیر روشن شدن تلویزیون

یکی از نشانه‌های خرابی برد پاور دیر روشن شدن است. زمانی که در آن نقصی به وجود می‌آید، قادر به رساندن به موقع بار الکتریکی نبوده و دستگاه دیر روشن می‌گردد. البته این مورد ممکن است ناشی از اختلال در مین برد تلویزیون نیز باشد که با بررسی تکنسین‌های مجموعه قابل شناسایی می‌باشد.

توقف روی چراغ پاور و روشن نشدن

این نوع مشکل بیشتر در تلویزیون‌های ال سی دی دیده می‌شود که ریشه در خرابی در Power board دارد ولی در ال ای دی مربوط به Main board می‌باشد.

خاموشی خود به خود تلویزیون

این ایراد نیز بیشتر مربوط به Power است که به راحتی در مرکز تعمیرات قابل تشخیص و تعمیر می‌باشد.

تعمیر برد تغذیه تلویزیون

خرابی‌های برد تغذیه در تعمیرگاه نمایندگی تعمیر به راحتی ریشه‌یابی و مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپش با شناسایی قطعات آسیب دیده اقدام به عوض کردن آن‌ها با جنس اصل و با کیفیت می‌کنند. در نهایت دستگاه تست شده و به مشتری تحویل داده می‌شود. اگر میزان خرابی بیش از حد بود که نتوان با جابه‌جایی قطعات سوخته عمل ترمیم را انجام داد، تیم فنی مجبور به تعویض کامل برد با یک برد پاور اصل شرکتی می‌کنند تا تلویزیون مثل روز اول برای شما کار کند.

این مطلب توصیه شده برای شما :  دلایل شارژ نشدن شارژر تبلت ایکس ویژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + چهارده =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
علت صدای زیاد فن PS4

تا به حال به علت صدای زیاد فن PS4  فکر کرده اید؟ در حالی که پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول بازی تاریخی توانسته

ادامه مطلب »
قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »