نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تعمیر پنل تلویزیون

آموزش تعمیر پنل تلویزیون

تلویزیون‌ها از دیر باز رایج‌ترین و ضروری ترین دستگاه در منازل محسوب می‌شد و اکنون با پیشرفت‌های چشمگیر در تمامی ادارات، مؤسسات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقاضای بالای این دستگاه تولید کنندگان را وادار کرده تا با رقابت با همدیگر بهترین پنل یا صفحه نمایش را برای تلویزیون بسازند که ظرف چند سال فناوری ساخت آن از LCD تا QLED بروز شده تا بهترین کیفیت را به مصرف کنندگان دهند. پنل مهم‌ترین و گران‌ترین بخش دستگاه به حساب می‌آید که تصاویر را نمایش می‌دهد و هر گونه خرابی در آن روی کیفیت و وضوح تصاویر تأثیر گذار می‌باشد. در واقع خرابی آن باید جدی تلقی شود چون تعمیر آن بسیار هزینه بر بوده و به علت حسایت این بخش در صورت عدم دقت در تعمیر آن، هزینه سنگین و حتی تعویض را به شما تحمیل می‌کند.

انواع پنل تلویزیون

تلویزیون از بدو تولد تا الآن تکنولوژی‌های زیادی را به خود دیده که در عصر ما در انواع LCD، LED، OLED، QLED رایج هستند. هر کدام از این حروف اختصاری بیانگر یک فناوری در ساختار به کار رفته پنل بوده و مزایا و معایب خود را دارد.

ال سی دی

LCD یا Liquid Crystal Display یک نمایشگر نوری بر پایه کریستال مایع است و به کمک لامپ‌های فلورسنت نور لازم برای نمایش برنامه‌ها را در بک لایت تأمین می‌کند. این نوع پنل قادر به تولید رنگ سیاه کامل نبوده و کیفیت محدودی را ارائه می‌کند. قیمت آن نسبت به سایرین کمتر بوده و در انواع مختلف تولید می‌شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  رفع صفحه تاری تلویزیون ایکس ویژن

LED

پنل LED در حقیقت همان ال سی دی است، با این تفاوت که بک لایت آن مجهز به لامپ‌های نورافشانی ال ای دی بوده و از فلورسنت استفاده نمی‌کند. در نتیجه انرژی کمتری نسبت به LCD مصرف و همچنین تصویر را با وضوح و عمق رنگ‌های بیشتری ارائه می‌کند. لامپ‌های LED در کناره‌ها یا پشت پنل قرار گرفته‌اند.

OLED

پنل OLED نیازی به نور پس زمینه ندارند و از موادی از جنس کربن ارگانیک ساخته شده که با عبور جریان، نور تولید یا به عبارتی هر پیکسلی به طور مستقیم نور ساطع می‌کند. به همین علت نازک‌تر و سبک‌تر از LCD و LED بوده و عملکرد بهتر و با کیفیت‌تری در نمایش تصاویر دارد. از آنجا که زمان پاسخ‌دهی سریع‌تری دارند، بهترین گزینه برای گیمرها بوده و تماشای فیلم‌های اکشن، ورزشی بسیار جذاب می‌شود.

QLED

تلویزیون‌های QLED یا کوانتوم دات نیز به یک بخش پس زمینه LED مجهز است. لامپ‌ها در حاشیه دور پنل قرار گرفته‌اند و نمایشگر به قسمت‌های مختلف تقسیم شده که هر کدام به طور مجزا نوردهی می‌کنند.  کیولد روشنایی بهتری نسبت OLED داشته و رنگ‌ها با دقت خوبی به نمایش در می‌آیند.

دلایل خرابی پنل تلویزیون

همانطور که گفتیم این بخش اهمیت زیادی دارد  و ارزش کلی تلویزیون به آن بستگی دارد. خرابی پنل در اثر عوامل مختلف بروز می‌کند که در ادامه بیان می‌کنیم.

خط خوردگی و شکستگی پنل

پنل در اثر عوامل مختلف چون ضربه، فشار و سقوط در حین جابه‌جایی ممکن است دچار خراش یا شکستگی شود. متأسفانه اگر شکستگی زیاد باشد، تنها راه تعویض آن بوده یا مجبورید یک تلویزیون نو خریداری کنید. خراشیدگی نیز بسته به شدت توسط تجهیزات پیشرفته تا حدی قابل حل است.

این مطلب توصیه شده برای شما :  داغ شدن بیش از حد تبلت ایکس ویژن

آبخوردگی پنل

اگر در حین تمیز کردن یا بازیگوشی کودک مایعی رسانا مانند آب وارد دستگاه شود، اصطلاحاً می‌گوییم دچار آب‌خوردگی شده است. نفوذ آب به داخل پنل در صورت روشن بودن باعث سوختگی پیکسل‌ها یا خرابی فلت تصویر می‌شود. برای مطالعه بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

سوختن پیکسل‌ها

 پیکسل کوچکترین جزء تولید کننده تصویر در صفحه نمایش پنل است و 3 رنگ اصلی RGB (قرمز، سبز و آبی) را تولید می‌کند. کیفیت تصویر به تعداد این Pixelها بستگی دارد و به عبارتی حداکثر وضوح تصویری را مشخص می‌کند که می‌توان مشاهده کرد. پیکس‌ها در اثر عوامل مختلف دچار سوختگی می‌شوند که فقط توسط کارشناسان قابل عیب‌یابی و تعمیر هستند.

خرابی فلت تصویر

فلت تصویر نوار نرمی در پایین پنل است که داده‌های پردازش شده در برد را به صفحه نمایش منتقل می‌کند. این فلت در اثر کارکرد زیاد یا آبخوردگی دچار سوختگی و عدم انتقال صحیح اطلاعات می‌شود.

خرابی بک لایت

بک لایت نور لازم برای مشاهده تصاویر در پس زمینه را فراهم می‌کند و رایج‌ترین خرابی پنل محسوب می‌شود. اگر بعد از روشن کردن تلویزیون و گذشت مدتی صفحه دستگاه با وجود صدا تاریک شد، به احتمال زیاد تعدادی از لامپ‌های Back-light دچار خرابی شده و تأمین نور با مشکل مواجه می‌شود. در این صورت در اسرع وقت با تعمیرکاران نمایندگی تماس بگیرید تا از خرابی بیش از حد بک لایت پیشگیری گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
علت صدای زیاد فن PS4

تا به حال به علت صدای زیاد فن PS4  فکر کرده اید؟ در حالی که پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول بازی تاریخی توانسته

ادامه مطلب »
قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »