نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی

علت جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی از چیست؟

بدون شک ماشین ظرفشویی یکی از پرکارترین لوازم مدرن آشپزخانه است که از کار افتادن آن می‌تواند دردسرساز باشد و این روزها به حدی به این وسیله وابسته شده‌ایم که اگر این ماشین به خوبی کار نکند، کسی نیست که ظرف‌ها را بشورد! یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در استفاده از این دستگاه پیش می‌آید، جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی است. این موضوع شاید در ابتدا بی‌اهمیت به نظر برسد، اما در صورتی که ادامه پیدا کند ضمن ایجاد بوی بد، می‌تواند باعث خرابی دستگاه شود و روال زندگی خانواده را با مشکل مواجه کند. بنابراین لازم است در صورت مشاهده هرگونه ایرادی در کارکرد طبیعی دستگاه، قبل از اینکه ماشین ظرفشویی از کار بیافتد، ایراد به وجود آمده رفع شود.

جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه با ذکر دلایل احتمالی جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی، راهکارهایی نیز برای حل این مشکل ارائه می‌دهیم.

جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی

مشکلی که اکثر خانم‌های خانه‌دار آن را تجربه کرده‌اند، جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی و تخلیه نشدن آن در زمان اتمام شستشو است. باید تلاش کنید ریشه این مشکل را پیدا کنید و قبل از به وجود آمدن مشکلات بیشتر، مسأله را حل کنید. در صورتی که نتوانستید راهکارهای ارائه شده را انجام دهید و یا این روش‌ها مشکل را رفع نکردند، حتما باید به تعمیرکار حرفه‌ای ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.

اولین کاری که باید پس از به اتمام رسیدن برنامه شستشو انجام دهید، فشردن کلید لغو دستگاه است. در برخی از ماشین‌های ظرفشویی لازم است این کار را انجام دهید تا آب باقی مانده در داخل دستگاه تخلیه شود. اگر با انجام این کار مشکل رفع نشد، به سراغ مراحل بعد بروید.

وجود ایراد در شلنگ تخلیه

در اولین مورد از بررسی دلایل جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی، شلنگ تخلیه را بررسی می‌کنیم. بهتر است قبل از انجام هرگونه کاری ابتدا برق دستگاه را قطع کنید.

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما در داخل کابینت جای دارد، به آرامی آن را بیرون بکشید و دقت کنید در حین انجام این کار آسیبی به دستگاه وارد نشود. مطمئن شوید که آب ورودی دستگاه را قطع کرده اید، و پس از آن شلنگ‌های اتصال آب را از دستگاه جدا کنید. قسمت پایین ماشین ظرفشویی را گرفته و آن را بیرون بکشید. این کار را بدون وارد آوردن فشار اضافی انجام دهید تا قطعات داخلی آن جا به جا نشوند. باید دستگاه را تا اندازه‌ای از جای خود بیرون بیاورید که به طور کامل به پشت آن دسترسی داشته باشید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  نکات کلیدی تمیز کردن مانیتور

پس از بیرون کشیدن دستگاه، می‌توانید شلنگ تخلیه آن را بررسی کنید. با کنار زدن صفحه قرار گرفته در پشت دستگاه، می توانید شلنگ تخلیه را ببینید. با فشار دادن طول شلنگ و کناره‌های آن، مطمئن شوید که املاح و جرم به جا مانده از ظروف کثیف در شلنگ باقی نمانده باشد. یک طرف شلنگ به پمپ تخلیه دستگاه و طرف دیگر به لوله تخلیه آب سینک که در زیر کابینت قرار دارد وصل می‌شود. مسیر شلنگ را بررسی کنید تا پیچ خوردگی و یا جرم گرفتگی نداشته باشد.

پس از بیرون آوردن شلنگ، آب را با فشار از داخل شلنگ عبور دهید تا تمام جرم‌های موجود در آن خارج شوند. پس از انجام این کار شلنگ را در جای خود قرار داده و دستگاه را تست کنید. یک برنامه شستشو که زمان کوتاهی داشته باشد را انتخاب کنید و منتظر اتمام آن بمانید.

ایراد در پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

در صورتی که پس از انجام تست در مرحله قبل مشکل دستگاه برطرف نشد، باید به دنبال دلیل دیگری برای جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی باشیم. پس از اینکه مطمئن شدیم شلنگ تخلیه مشکلی ندارد، به سراغ بررسی پمپ تخلیه می‌رویم.

قبل از انجام این مرحله، دستگاه حداقل باید به مدت دو ساعت خاموش بوده باشد. انجام این کار از سوختن پمپ تخلیه ظرفشویی و یا سوختن کل دستگاه پیشگیری می‌کند. با رعایت این موضوع، قطعات داخلی ماشین خنک‌تر شده و بررسی کردن آن‌ها ساده تر می‌شود. بنابراین در انجام این مرحله عجله نکنید و اجازه دهید دستگاه به اندازه کافی خنک شود.

پمپ تخلیه معمولاً در قسمت زیرینِ ماشین ظرفشویی جای دارد. برای دسترسی به پمپ تخلیه، باید به پنلی که در قسمت پایین دستگاه قرار دارد ضربه آرامی وارد کرده و آن را باز کنید. پمپ تخلیه درون آن پنل قرار دارد. معمولاً باقی مانده غذاها در پمپ رسوب می کند و کارکرد نرمال آن را با اختلال مواجه می‌کند. پمپ تخلیه از سه قسمت تشکیل شده است:

  • بازو
  • درب پمپ
  • قطعه الکترومغناطیسی

بازوی پمپ با باز و بسته کردن درب پمپ، اجازه تخلیه آب از طریق شلنگ تخلیه را به دستگاه می‌دهد. در حالت خاموش بودن دستگاه باید بتوانید بازو را به راحتی حرکت دهید. دو فنر به بازوی پمپ وصل هستند که خراب شدن آن‌ها حرکت کردن فنر را با مشکل مواجه می‌سازد. اگر این فنرها آسیب ببینند یا از بازو جدا شوند، باید آن‌ها را جایگزین کنید تا پمپ عملکرد نرمال خود را از سر بگیرد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  5 راه افزایش سرعت کامپیوتر

حرکت کردن بازو توسط قطعه الکترومغناطیسی کنترل می‌شود. برای بررسی این قسمت باید دانش برقی خوبی داشته باشید. باید با مولتی‌متر سلامت این قطعه بررسی شود و پس از آن در جای خود قرار داده شود.

ایراد در فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی

وظیفه فیلتر تخلیه، جلوگیری از ورود قطعات غذا و جرم‌ها به داخل پمپ و شلنگ است تا مانع از آسیب رسیدن به پمپ شود. اما گاهی اوقات، گیرکردن خرده ریزه‌ها و تکه‌های غذا در فیلتر موجب جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی می‌شود.

فیلتر دستگاه به صورت یک سیلندر پلاستیکی بوده و در کف دستگاه در زیر بازوی آب پاش جای دارد. برای خارج کردن آن، پس از باز کردن دستگاه، باید فیلتر را در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت بچرخانید و سپس به طرف بالا بکشید تا از جای خود خارج شود. در برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر ماشین ظرفشویی، یک فیلتر صفحه ای درست در زیر این فیلتر استوانه قرار داده شده است تا از ورود آشغال‌های بزرگتر و گیر کردن آن‌ها در فیلتر جلوگیری شود. پس از بررسی سلامت ظاهری فیلتر، خود فیلتر و محل قرار گرفتن آن را به خوبی بشویید و تمیز کنید.

با گذشت زمان، باقی‌مانده مواد غذایی مجدداً فیلتر را مسدود می‌کند و بار دیگر باید آن را تمیز کنید. هنگامی که اغلب از برنامه‌های شستشوی کوتاه مدت یا اقتصادی استفاده کنید، این مشکل تشدید می‌شود. چرا که آب سرد استفاده شده در این برنامه‌های شستشو باعث ماندگاری بیشتر مواد غذایی بر روی فیلتر شده و آن را مسدود می‌کند. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار، از برنامه شستشوی کامل دستگاه استفاده کنید.

پس از انجام این موارد و قرار دادن قطعات در جای خود، باید دستگاه را روشن کرده و یک برنامه شستشو را اجرا کنید. پس از آن می‌توانید متوجه شوید که ایراد دستگاه برطرف شده است یا همچنان جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی ادامه دارد.

جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی در حالت خاموش

در صورتی که با این مشکل مواجه هستید، همان طور که پیش از این گفته شد، ابتدا برق ماشین ظرفشویی را قطع کرده و اجازه دهید حداقل ۲ ساعت خاموش بماند تا قطعات داخلی آن به اندازه کافی خنک شوند. پس از سپری شدن این زمان، باید به بررسی آب باقی مانده در کف دستگاه بپردازید. بسته به تمیز یا کثیف بودن این آب، دو دلیل برای تجمع آب می تواند وجود داشته باشد:

این مطلب توصیه شده برای شما :  نحوه بازیابی فضای ذخیره سازی تبلت ایکس ویژن

در صورتی که آب باقی مانده در داخل ظرفشویی کثیف باشد، دلیل احتمالی آن مسدود شدن مسیر تخلیه آب ظرفشویی به سینک، یا به عبارتی انسداد فاضلاب می‌باشد.

در صورتی که آب باقی مانده در داخل ماشین ظرفشویی تمیز باشد، می توان نتیجه گیری کرد شیر برقی ماشین ظرفشویی ایراد دارد.

برطرف کردن مشکل انسداد در مسیر تخلیه ماشین ظرفشویی

برای برطرف نمودن مشکل انسداد فاضلاب، ابتدا باید شلنگ تخلیه ظرفشویی جدا شود. بهتر است در هنگام جدا کردن شلنگ از دستگاه، یک تشت در زیر آن قرار دهید تا کف آشپزخانه کثیف نشود. پس از جدا کردن شلنگ، باید آب را با فشار از داخل آن عبور دهید تا تمامی جرم‌ها و آشغال‌های باقی مانده در آن خارج شوند. پس از آن باید راه خروجی آب در سینک را بررسی کنید. معمولاً انسداد فاضلاب با استفاده از جرم گیر ماشین ظرفشویی برطرف می شود.

برطرف کردن ایراد در شیر برقی ماشین ظرفشویی

شیر برقی، که شیر الکترونیکی نیز نامیده می شود، قطعه ای مغناطیسی است که در پشت دستگاه قرار می‌گیرد و وظیفه قطع و وصل کردن جریان آب به داخل ظرفشویی را بر عهده دارد. زمانی که مقدار آب داخل دستگاه به سطح مطلوب برسد، شیر برقی جریان آب ورودی را قطع می‌کند.

این قطعه معمولاً در پشت ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرد. پس از باز کردن درپوش پشت دستگاه، می‌توانید شیر برقی را بیابید. بررسی سلامت این قطعه نیاز به دانش الکترونیکی دارد. در صورتی که ایراد داشته باشد، معمولاً تعویض می‌شود.

پس از انجام کارهای گفته شده، باید تمامی قطعات در جای خود قرار گرفته و یک بار دیگر یک برنامه شستشوی کوتاه اجرا شود. در صورتی که با انجام این مراحل مشکل دستگاه برطرف نشد، بهتر است به تعمیرکار حرفه‌ای از تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی مراجعه کنید.

جمع‌بندی

جمع شدن آب در کف ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این متن تلاش کردیم متداول‌ترین دلایل ایجاد این وضعیت را شرح دهیم و راهکارهایی برای رفع هرکدام بیان کنیم. با بررسی این موارد و انجام راهکارهای گفته شده، به احتمال فراوان مشکل دستگاه شما برطرف می‌شود و پس از آن خبری از جمع شدن آب کف ماشین ظرفشویی نخواهد بود. در صورتی که از دانش فنی کافی برخوردار نیستید، یعنی به قول معروف دست به آچار نیستید، بهتر است از دستکاری ماشین ظرفشویی خودداری کنید و رفع مشکل را به تعمیرکاران مجاز بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =