نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

حافظه اصلی یا رم کامپیوتر

حافظه کامپیوتر

کامپیوترها از حافظه، که با عنوان حافظه اصلی یا رم (حافظه دسترسی تصادفی) نیز نامیده شده، برای ذخیره کردن برنامه های فعال از جمله اسکنرهای آنتی ویروس و سایر خدمات پیش زمینه و داده هایی که سیستم در لحظه استفاده کرده، استفاده می کنند. داده می تواند از رم حتی یک میلیون برابر سریعتر از هارد دیسک نوشته و خوانده شود اما داده در رم فقط در زمان کار کردن سیستم حفظ می شود. رم صدها برابر بیشتر از ذخیره سازی هارد دیسک، بیت به بیت هزینه دارد بنابراین رم ازنظر اقتصادی جایگزین عملی برای ذخیره سازی هارد دیسک نمی باشد.

ویژگی های رم و ذخیره سازی هارد دیسک مکمل هستند. هارد دیسک برنامه ها و داده هایی را ذخیره کرده که در حال حاضر استفاده نمی شوند، و ظرفیت و دوام بالا اهمیت داشته اما سرعت اهمیتی ندارد. رم، برنامه و داده های فعال را ذخیره کرده که در آن سرعت دسترسی مهم بوده اما ظرفیت و بی ثباتی پایین اهمیتی ندارند.

مقدار رم که در کامپیوتر نصب شده است اهمیت دارد. اگر کامپیوتر رم کافی برای نگهداشتن داده ها و برنامه های فعال نداشته باشد، در اینصورت سرعت آن بطور چشمگیر پایین می آید. این مشکل زمانی روی می دهد که سیستم عامل باید برنامه ها و داده های فعال را از حافظه به هارد دیسک انتقال دهد تا حافظه ای برای سایر داده ها و برنامه ها ایجاد شود. در اکثر موارد، بطوریکه ویندوز XP با چندین برنامه فعال در سیستم فقط با ۱۲۸ مگا بایت رم کار می کند،عملکرد ممکن است تا ۱۰% نسبت به سیستمی که رم کافی دارد افت کند.

این مطلب توصیه شده برای شما :  روشن نشدن گیرنده دیجیتال

متاسفانه، بسیاری از سیستم های تجاری به خصوص مدلهای مصرفی ارزان از فروشندگان بزرگ و فروشندگان آنلاین مانند دل و Gateway دارای رم کافی نمی باشند. بسیاری از سیستم های عامل XP فقط ۲۵۶ مگا بایت رم و بعضی نیز ۱۲۸ مگا بایت رم دارند. ویندوز XP به حداقل ۲۵۶ مگا بایت رم برای بارگیری و اجرای یک یا دو برنامه با عملکرد بالا نیاز دارد، و در واقع نیازمند رم بیشتری است. مقادیر رم زیر برای سیستم عامل XP توصیه می شوند:

  • برای سیستم بودجه، ۲۵۶ مگا بایت تا ۵۱۲ مگا بایت (بعضی نیز ۳۸۴ مگا بایت را پیشنهاد داده)
  • برای سیتسم اصلی با کاربرد اصلی، ۵۱۲ مگا بایت تا ۱ گیگا بایت
  • برای سیستم بازی یا عملکرد، ۱ گیگا بایت تا ۲ گیگا بایت

تعمیرات کامپیوتر

عملکرد پردازشگر کامپیوتر

این ارقام در صورتی زیاد شده که برنامه ای با حافظه گسترده اجرا شده و یا بسیاری از برنامه ها بطور همزمان اجرا شوند. برای مثال، سیستم بودجه حتی می تواند فتوشاپ را با حداقل ۱ گیگا بایت رم اجرا کند.

اخبرا رابرت مقدار حافظه را در سیستم دسکتاپ کاری خود تجربه کرده است که از یکی از سریعترین پردازشگرها استفاده می کند. این سیستم اغلب دارای ویندوزهای زیادی از جمله مرورگر موزیلا، چندین اسناد StartOffice، مشتری ایمیلی، PIM، و غیره می باشد.

عملکرد با ۵۱۲ مگا بایت رم قابل دسترس می باشد (که باید در سیستمی با ۱۰۰۰ دلار پردازشگر وجود داشته باشد). اما ارتقای رم تا ۱ گیگا بایت باعث پرداخت سود سهام فوری می شود. برنامه ها سریعتر بارگیری شده و تاخیر در تغییر بین برنامه ها از بین می رود. هر چیزی فعال است. شکل ۱-۶ این مورد را نشان می دهد. زمانی که این اسکرین شات گرفته شده، سه پردازشگر مصرف کننده حافظه در حدود ۳۱۷، ۱۴۹ و ۱۳۶ مگا بایت رم در حدود ۹۰ مگا بایت بیشتر از ۵۱۲ مگابایت رم استفاده می شوند که در اصل در این سیستم نصب شده اند. حدود ۸۳ مگا بایت رم فیزیکی قابل دسترس بوده و فقط ۳۵۸ کیلو بایت فایل در حال استفاده می باشد. این سیستم با تمام برنامه های فعال با استفاده از رم انحصاری کار می کند.

این مطلب توصیه شده برای شما :  پاک کردن اثر انگشت از صفحه تلویزیون

ارتقای حافظه در این سیستم به ۱٫۵ گیگا بایت تاثیر کمی دارد. اکثر حافظه های فیزیکی که از ویندوز و لینوکس استفاده کرده از رم استفاده می کنند و استفاده از فایل تقریبا صفر است، اما هیچ اختلاف عملکرد قابل درکی بین ۱٫۵ گیگا بایت در مقابل ۱ گیگا بایت وجود ندارد. این مورد ممکن است با ترکیب برنامه های مختلف تغییر کند اما برای سیستم رابرت از ۱ گیگا بایت رم استفاده شده است.

همچنین سیستم می تواند بالاتر از میزان حافظه ای که در حال حاضر وجود دارد را نصب کند. نصب حافظه بیشتر یکی از ساده ترین ، ارزان ترین و موثرترین روش های ارتقا است که می توان برای سیتسم قدیمی و یا حتی برای مدل جدید انجام داد که حافظه کافی ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 20 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »