نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

رفع خرابی های CPU کامپیوتر

خرابی CPU کامپیوتر

CPU مغز کامپیوتر ایکس ویژن شماست. هنگامی که CPU رایانه شما قدیمی می شود، برای انجام عملکردهایی استفاده می شود که برای آنها در نظر گرفته نشده بود، یا به دلیل جریان ضعیف برق بیش از حد گرم می شود، ممکن است به طور کامل از کار بیفتد. در اینجا نحوه تعیین علت از کار افتادن CPU و معنای مشکل آمده است. ما در مورد چگونگی استفاده از یک رویکرد اساسی برای تعیین مشکل و همچنین برخی مسائل دیگر که ممکن است درگیر باشند بحث خواهیم کرد. این فرآیند می تواند یک فرآیند طولانی و پرهزینه حذف باشد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا به منبع دسترسی پیدا کنید و در نهایت در وقت و هزینه شما صرفه جویی کنید.

4 دلیل رایج برای خراب شدن CPU

رایج ترین دلایل خراب شدن پردازنده ها ساده است:

  • سن: هر ماشینی محدودیت هایی دارد. رایانه ای که پنج سال یا بیشتر عمر کرده باشد در سنوات ارفاقی محسوب می شود. آنها فقط می توانند تسلیم شوند.
  • گرما: گرم شدن بیش از حد CPU منجر به خاموش شدن CPU می شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که دمای اتاق اغلب بالای 80 درجه فارنهایت باشد و اگر رایانه دارای مکانیزم خنک کننده ناکارآمد در داخل باشد.
  • اورکلاک یا استرس: همه CPU ها برابر نیستند. کاری نکنید که یک دو هسته ای کاری را انجام دهد که یک هشت هسته ای برای آن در نظر گرفته شده است. اورکلاک جای خود را دارد، اما مراقب باشید که واقع بین باشید. همچنین، اگر بازی می گوید که برای اجرا به حداقل معینی نیاز دارد، آن را روی یک CPU کم کلاک اجرا نکنید. همین امر در مورد نرم افزارهای ویرایش فیلم یا عکس نیز صدق می کند. اگر می‌خواهید از این طریق به پردازنده خود بیش از حد استرس وارد کنید، به هر طریقی آن را انجام دهید، اما در غیر این صورت، آن را ارتقا دهید.
  • افزایش برق: چه منبع تغذیه خراب باشد و چه رعد و برق، هر جهش ولتاژ بالا می تواند CPU را بی فایده کند. مطمئن شوید که یک محافظ برق و یک باتری پشتیبان به رایانه خود متصل کنید تا از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کنید.
این مطلب توصیه شده برای شما :  انواع پردازشگرهای کامپیوتر

CPU کامپیوتر 

علائم شایع شکست

CPU اغلب به سادگی می سوزد. برای تعیین اینکه مشکل شما این است، به این لیست از علائم رایج خرابی پردازنده مراجعه کنید:

  • کامپیوتر ایکس ویژن روشن می شود، بدون بوق، بدون صفحه نمایش. پست نمی کند (خودآزمایی روشن)
  • کامپیوتر ایکس ویژن روشن می شود، فن ها با بالاترین سرعت کار می کنند، هنوز POST وجود ندارد، و سیستم عامل بارگذاری نمی شود.
  • کامپیوتر ایکس ویژن روشن می شود، اما بلافاصله خاموش می شود.
  • در ویندوز (یا هر سیستم عامل دیگری)، صفحه پس از چند دقیقه روشن شدن یخ می‌زند. در برخی موارد، صفحه نمایش ممکن است در حین بارگذاری صفحه سیستم عامل (معروف به صفحه آرم ویندوز) یخ بزند.
  • خطاهای توقف سیستم (که به عنوان صفحه آبی مرگ شناخته می شود) که پردازنده را به عنوان یک مشکل فراخوانی می کند.

حذف موارد مثبت کاذب

اجزای دیگری به جز CPU وجود دارد که می تواند علائم فوق را ایجاد کند. این می تواند تشخیص شما را به اشتباه بیندازد. در زیر موارد ساده ای وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید که می توانند همان علائم را ایجاد کنند. پس از حذف آنها، ممکن است پردازنده بدی داشته باشید. در غیر این صورت، شما منبع واقعی مشکل را پیدا کرده اید.

چک لیست

گرما: در کنار گرد و غبار، گرما شماره یک قاتل پردازنده است. اکثر CPU ها از 30 درجه سانتیگراد تا 50 درجه سانتیگراد کار می کنند. اگر دستگاه شما به خوبی خنک نمی شود، پس مشکلی وجود دارد. پردازنده های بالای 70 درجه سانتیگراد در منطقه خطر قرار دارند. بین 80-85 درجه سانتیگراد نقطه ذوب است. هیت سینک کامپیوتر ایکس ویژن خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که گرد و غبار و موانع وجود ندارد. مطمئن شوید که فن روی هیت سینک به آرامی حرکت می کند (3000 دور در دقیقه میانگین +/- است.) اگر فن و هیت سینک خوب هستند، ممکن است ترکیب حرارتی قدیمی و خشک شده باشد. ترکیب حرارتی را جایگزین کنید. ترکیب حرارتی باید به طور یکنواخت، حدود یک میلی متر ضخامت اعمال شود. (توجه: دمای سیستم را می توان در بایوس سیستم یا با استفاده از ابزاری برای نظارت بر تنظیمات CPU مشاهده کرد.) اگر می خواهید ترکیب حرارتی را جایگزین کنید، من به شدت Arctic Silver 5 را توصیه می کنم.

این مطلب توصیه شده برای شما :  بهترین فن خنک کننده PS5 در سال 2021

خازن ها: به دنبال خازن های برآمده یا نشتی روی مادربرد در نزدیکی CPU یا مناطق حافظه بگردید. اگر خازن های برآمده یا نشتی وجود داشته باشد، بی نظمی ولتاژ و در نتیجه خطاهای سیستم ایجاد می شود.

منبع تغذیه: مانند خازن های بد، منبع تغذیه بد می تواند انواع بی نظمی های عجیب ولتاژ و آمپر را ایجاد کند. منبع تغذیه را با تستر بررسی کنید تا ببینید سالم است یا خیر.

کارت گرافیک: اگر سیستم شما دارای کارت گرافیک اختصاصی است، خازن ها و فن آن را نیز بررسی کنید. کارت های ویدئویی می توانند یک سیستم را به همان روشی که یک CPU می تواند منجمد کند. آنها همچنین می توانند کامپیوتر ایکس ویژن را از POST شدن دور نگه دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دوازده =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
علت صدای زیاد فن PS4

تا به حال به علت صدای زیاد فن PS4  فکر کرده اید؟ در حالی که پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول بازی تاریخی توانسته

ادامه مطلب »
قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »