نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مشخصات فنی و ظاهری مادربرد

مادربرد

مادربرد بسیار پیچیده است و دارای قطعات و اتصالات زیادی می باشد. برای شروع، ابتدا نمودار بلوک چیپ ست را بررسی کنید. شکل ۴-۴ قطعات اصلی و عملکردهای چیپ ست اینتل ۹۵۲XE را نشان می دهد (سایر چیپ ست های مدرن مشابه هستند). چیپ ست ۹۵۲XE از دو چیپ فیزیکی استفاده می کند. چیپ پل شمالی، که اینتل آن را MCH (شبکه کنترل حافظه) می نامد، جعبه آبی با برچسب ۸۲۹۲۵X MCH است. MCH ارتباطات بین پردازشگر، حافظه و آداپتور ویدئویی اکسپرس PCI را هماهنگ می کند. MCH کانال های پهنای باند بسیار بالایی را ایجاد می کند: ۶٫۴ گیگابایت/ ثانیه بین پردازشگر و MCH؛ ۸٫۰ گیگابایت/ ثانیه بین MCH و اداپتور ویدئو، و ۸٫۵ گیگابایت/ ثانیه بین MCH و حافظه.

چیپ پل جنوبی، که اینتل آن را ICH (شبکه کنترل I/O) می نامد، جعبه آبی با برچسب ICH6RW است. ICH دارای عملکردهای ورودی/ خروجی است که با داده های کمتری نسبت به پردازشگر، حافظه، و کانال های ویدئویی کار می کند. این کانال ها شامل ۴ پورت ATA سریالی ۱۵۰ مگابایت/ ثانیه، ۶ شیار PCI با پهنای باند ۱۳۳ مگابایت/ ثانیه، ۸ پورت USB 2.0 با ۶۰ مگابایت/ ثانیه پهنای باند و ۴ شیار x1 اکسپرس PCI 500 مگایابت/ ثانیه می باشد. همچنین ICH دارای عملکردهایی مانند صدای تعبیه شده، رابط با BIOS سیستم، و شبکه بی سیم است.

اشکال ۴۵a و ۴۵b این ویژگیهای چیپ ست را با طرح اولیه قطعه بر روی مادربرد واقعی نشان می دهند. از مادربرد اینتل D925XECV2 استفاده می شود، اما مادربرد جدید دارای ویژگی ها و طرح مشابهی است. هیچیک از این قطعات بر روی تمام مادربردها وجود ندارند و موقعیت دقیق بعضی از قطعات ممکن است فرق داشته باشد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  آموزش رفع گرمای تلویزیون های ایکس ویژن

سمت چپ و پشت مادربرد، شکل ۶-۴، تحت تسلط شیارهای انبساطی با دو جفت شیار سفید PCI است که شیارهای x1 اکسپرس PCI را به شیار آداپتور ویدئویی x16 مشکی اکسپرس PCI در سمت راست عقب متصل می کند. کانکتور زرد در مرکز بالا یک کانکتور صوتی پنل جلویی با چیپ کدکس صوتی در سمت چپ بالا است. چیپ کنترل اترنت گیگابایت بین دو حفره پایه در سمت رراست بالا قابل مشاهده است. شیه گرد زیر شیارهای x1 اکسپرس PCI یک اسپیکر سیستم است. چیپ بزرگ در مرکز پایین یک کنترل کننده سفت افزار است، و دو کانکتور آبی در سمت راست آن نیز از کانکتورهای رابط سفت افزار پنل جلویی است.

سمت راست و پشت مادربرد، شکل ۷-۴، تحت تسلط سوکت پردازشگر (سمت راست پایین)، سینک حرارتی برای چیپ پل شمالی (سمت چپ پایین)، و نمای بالای پنل عقب I/O (بالا) می باشد. یک گروه از ۳ کانکتور سفید در سمت چپ بالا، از چپ به راست، شامل کانکتور فن کیس پشت، کانکتور برق جایگزین استفاده شده برای جریان اضافی در مادربرد است اگر که منبع برق دارای کانکتور برق اصلی ۲۰ پین بجای کانکتور ۲۴ پین و کانکتور برق ATX12V باشد. کانکتور فن CPU در گوشه راست پایین تصویر قابل مشاهده است.

 

شکل ۸-۴ کانکتورهای پنل I/O پشت را نشان می دهد. کانکتورهای کیبورد و موس PS/2 در سمت چپ قابل مشاهده می باشند. دومین گروه از کانکتورها شامل پورت موازی (LPT) در بالا و پورت سریالی ۹ پین در سمت چپ پایین است. در سمت راست پایین این گروه، پورت های صوتی دیجیتالی (مربع) نوری و هم محور (گرد) وجود دارند. سومین گروه از کانکتورها شامل تمامی کانکتورهای صوتی است که می توانند برای عملکردهای مختلف پیکربندی شوند. چهارمین گروه کانکتورها دارای کانکتور سفت افزار در بالا، با دو کانکتور USB 2.0 در زیر می باشد. پنجمین گروه کانکتورها دارای کانکتور اترنت گیگابایت در بالا، با بیش از دو کانکتور USB 2.0 در زیر آن می باشد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  چگونه مادر برد خود را انتخاب کنیم؟

سمت چپ و جلوی مادربرد در شکل ۹-۴ نشان داده می شود. شی گرد در سمت راست پایین، باتری نام دارد. چیپ بزرگ در سمت چپ آن شامل شبکه سفت افزار (FWH)، با بلوک جامپر پیکربندی نصب BIOS نارنجی در زیر آن است. شی سفید در سمت چپ بلوک جامپر نیز شامل کانکتور برق فن کیس جلویی است. بالای کانکتور برق نیز چیپ ماژول پلتفرم مطمئن (TPM) و یک گروه از ۴ کانکتور رابط ATA سریالی در سمت چپ چیپ TPM  کانکتور برق قرار دارند. شی نقره ای بزرگ در مرکز راست نیز سینک حرارتی با چیپ پل جنوبی ICH6 است. کانکتور مشکی پین هدر در سمت چپ سینک حرارتی پل جنوبی نیز یک کانکتور USB پنل جلو، با دومین کانکتور یکسان در زیر آن است. بلوک جامپر چندرنگی در لبه پایین مرکز مادربرد نیز کانکتور پنل جلویی می باشد.

شکل ۱۰-۴ به سمت راست و جلوی مادربرد، با دو شیار حافظه کانال A در بالا و دو شیار حافظه کانال B در زیر آنها اشاره می کند. چیپ بزرگ در سمت راست پایین نیز چیپ کنترل کننده I/O فرعی، با کانکتور سفید برق اصلی ATX در سمت چپ آن است. کانکتور مشکی رابط ATA در لبه چپ و پایین این تصویر، با کانکتور رابط فلاپی دراوی در سمت راست آن می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 1 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »