نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

چگونه مادربرد خود را تعویض کنیم

تعویض مادربرد کامپیوتر

مراحل مورد نیاز برای تعویض مادربرد به ویژگیهای مادربرد و کیس، اتصال قطعات جانبی و غیره بستگی دارد. در شرایط کلی، این روند کاملا ساده اما زمان بر است:

  • تمام کابل ها را قطع کرده و تمام کارت های انبساطی را از مادربرد فعلی بردارید.
  • پیچ های متصل به مادربرد قدیمی و سپس مادربرد را بردارید.
  • اگر از حافظه و یا CPU مجددا استفاده می کنید، آنها را از مادربرد قدیمی برداشته و آنها را در مادربرد جدید نصب کنید.
  • قالب I/O پنل پشت قدیمی را با قالب مجهز به مادربرد جدید تعویض کنید.
  • پست های پایه مادربرد را برداشته و در صورت لزوم نصب کنید و سوراخ های پایه باید مطابق با مادربرد جدید باشند.
  • مادربرد جدید را نصب نموده و آن را با پیچ در محل سوراخ ها محکم کنید.
  • تمام کارت های انبساطی را مجددا نصب و کابل ها را مجددا وصل کنید.

شروع کار

قبل از شروع پیاده سازی، ابتدا از تمام اطلاعات بک آپ بگیرید. هیچ نگرانی در مورد بک آپ ویندوز و اپلیکیشن ها وجود ندارد و در صورت امکان باید از اطلاعات پیکربندی مانند ایمیل، مرورگر و غیره بک آپ گرفته زیرا مادربرد قدیمی را باید با مادربرد جدید تعویض کرده و باید ویندوز و تمام اپلیکیشن ها را مجددا نصب کنید.

تمام کابل ها و دستگاه های خارجی را از سیستم قطع نموده و آن را به میز صاف منتقل کنید. اگر سیستم به تازگی تمیز نشده است، قبل از شروع کار آن را تمیز کنید.

پنل (های) دسترسی را از کیس برداشته، تمام کابل ها را از مادربرد قطع نموده و تمام پیچ های متصل به مادربرد را بردارید. منبع برق را به زمین متصل کنید. مادربرد را اندکی به سمت جلوی کیس حرکت داده، آن را مستقیما بلند کرده و بر روی میز یا سطح غیرهادی دیگری قرار دهید.

آمادگی کیس

محل مادربرد ممکن است پس از برداشتن این قطعه کثیف باشد که در صورت لزوم باید آن را با پاک کننده خلا تمیز کنید.

هر مادربرد دارای قالب I/O پنل پشت است. قالب فعلی باید مطابق با طرح پورت در مادربرد جدید باشد. بهترین روش برای برداشتن قالب I/O بدون صدمه به آن (یا کیس) استفاده از پیچ گوشتی است که باید خلاف قالب از بیرون کیس به آن فشار وارد کرد در حالیکه از انگشت برای حفاظت از قالب از داخل کیس استفاده نموده تا اینکه قالب خارج شود. اگر مادربرد قدیمی هنوز خوب است، قالب قدیمی را برای کاربردهای بعدی نگهدارید.

قابل جدید I/O را با پورت های I/O پنل پشت بر روی مادربرد جدید مقایسه کنید تا مطمئن شوید که یکسان هستند. سپس قالب جدید را فشار دهید تا در محل قرار بگیرد. ابتدا از داخل کیس شروع کرده، لبه های پایین، راست و چپ قالب I/O را مطابق با کیس قرار دهید. زمانی که قالب I/O به درستی قرار گرفت، در امتداد لبه های آن فشار اندکی وارد کنید (شکل ۱۵-۴).

پس از نصب قالب I/O، مادربرد را به دقت حرکت دهید، مطمئن شوید که کانکتورهای پنل پشت بر روی مادربرد در سوراخ های مربوطه خود بر روی قالب I/O قرار گرفته اند. موقعیت سوراخ های پایه مادربرد را با موقعیت پایه کیس مقایسه کنید. مادربرد را در محل قرار داده و قلم نوک تیز را در سوراخ پایه مادربرد وارد کنید تا به درستی در محل خود ثابت شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تعمیر تبلت ایکس ویژن

هر قفل برنجی غیرضروری را برداشته و قفل های اضافی را نصب کنید تا اینکه سوراخ پایه مادربرد دارای قفل مربوطه خود باشد. اگرچه قفل ها را می توان با انگشت یا اهرم پیچاند، آسانترین راه استفاده از اهرم ۵ میلیمتری است (شکل ۱۶-۴). قفل ها را با انگشت محکم کرده اما زیاد سفت نکنید.

پس از نصب شدن تمام قفل ها، هر سوراخ پایه مادربرد را ازنظر وجود قفل چک کنید. در نهایت، مادربرد باید در بالای کیس قرار بگیرد (شکل ۱۷-۴)، هر سوارخ پایه باید در زیر آن نصب شود.

 

نصب و محکم کردن مادربرد

اگر پردازشگر و حافظه بر روی مادربرد نصب نشده است، بنابراین قبل از پردازش باید چکاری انجام داد.

مادربرد را همانند شکل ۱۸-۴ بچرخانید. کانکتورهای I/O پنل پشت را به دقت با سوراخ های مربوطه در قالب I/O همتراز کنید و سپس مادربرد را به سمت پشت کیس حرکت داده تا اینکه سوراخ های پایه مادربرد با قفل هایی که در ابتدا نصب کرده اید همتراز شوند. مادربرد را به ارامی به سمت قالب I/O حرکت داده تا اینکه کانکتورهای پنل پشت زیر کلیدهای مربوطه بدون صدمه رسیدن قرار بگیرند. دقت کنید که هیچیک از کلیدها در جک های روی پنل I/O قفل نشوند. پورت های USB می توانند باعث این مشکل شوند و پورت USB با یک کلید اتصال به آن چسبیده شده که ممکن است مادربرد را کوتاه کرده و از راه اندازی سیستم جلوگیری شود.

قبل از محکم کردن مادربرد، کانکتورهای I/O پنل پشت باید با قالب I/O به درستی مطابقت داشته باشند (شکل ۱۹-۴). قالب I/O دارای کلیدهای فلزی است که کانکتورهای I/O پنل پشت را متصل می کند. هیچیک از این کلیدها نباید در کانکتور پورت قرار بگیرد. کلید زمینی باعث قفل پورت شده، آن را بلااستفاده کرده و ممکن است مادربرد را قطع کند.

پس از قرار دادن مادربرد و تطبیق کانکتورهای I/O پنل پشت با قالب I/O، پیچ را از طریق یک سوراخ پایه در قفل مربوطه وارد کنید (شکل ۲۰-۴).

برای قرار دادن مادربرد باید بر روی آن فشار وارد کنید تا اینکه دو یا سه پیچ وارد شود.

اگر همترازی تمام سوراخ ها و قفل ها دشوار است، دو پیچ را در گوشه های مخالف قرار داده اما نباید آنها را کاملا محکم کرد. از یک دست برای فشار دادن مادربرد و تطبیق تمام سوارخ ها با قفل ها استفاده کنید. سپس یک یا دو پیچ را وارد کرده و آنها را کاملا محکم کنید. مادربرد با وارد کردن پیچ ها در تمام قفل ها نصب می شود.

 

اتصال سوئیچ پنل جلو و کابل های نمایشگر

زمانی که مادربرد محکم شد، مرحله بعدی شامل اتصال سوئیچ پنل جلو و کابل های نمایشگر در مادربرد است. قبل از اتصال کابل های سوئیچ جلو، کابل ها را چک کنید. هر کانکتور باید دارای برچسب مانند “برق، تنظیم مجدد، و HDD LED” داشته باشد. (اگر چنین نبوده، باید مسیر هر سیم از پشت تا جلوی کیس را مشخص کرده تا متوجه شد کدام سوئیچ یا نمایشگر به آن متصل است). این توضیحات را با پین های کانکتور پنل جلو بر روی مادربرد تطبیق داده تا مطمئن شده که کابل درست به پین های مناسب متصل است. شکل ۲۱-۴ نقاط اصلی سوئیچ برق، سوئیچ تنظیم مجدد، LED برق و کانکتورهای LED فعال هارد دیسک را نشان می دهد.

  • کانکتورهای سوئیچ برق و سوئیچ تنظیم مجدد قطبی نیستند و می توانند در هر جهتی وصل شوند.
  • LED فعال هارد دیسک قطبی است و باید به سیم زمینی (معمولا مشکی) در پین ۳ و سیم سیگنال (معمولا قرمز یا سفید) در پین ۱ متصل شود.
  • بسیاری از مادربردها دارای دو کانکتور LED برق بوده که یکی کابل LED برق ۲ موقعیتی و دیگری کابل LED برق ۳ موقعیتی را با سیم هایی در موقعیت های ۱ و ۳ می پذیرد. از هر کدام که مناسب است استفاده کنید. معمولا کانکتورهای LED برق دوقطبی هستند و می توانند از LED برق تک رنگی (سبز) یا دو رنگه (سبز/ زرد) پشتیبانی کنند.
این مطلب توصیه شده برای شما :  نحوه ریست فکتوری ایکس باکس وان

زمانی که جهت مناسب هر کابل مشخص شد، سوئیچ برق، سوئیچ تنظیم مجدد، LED برق و LED فعال هارد دیسک را همانند شکل ۲۲-۴ مشخص کنید. تمام کیس ها دارای کابل برای هر کانکتور بر روی مادربر نبوده و تمام مادربردها نیز دارای کانکتور برای هر کابلی که با کیس ایجاد شده نمی باشند. برای مثال، کیس ممکن است دارای کابل اسپیکر بوده اما مادربرد ممکن است اسپیکر داخلی داشته و هیچ اتصالی برای اسپیکر خارجی ندارد. برعکس، مادربرد ممکن است دارای کانکتورهایی با ویژگی هایی ماند کانکتور نفوذ شاسی باشد که هیچ کابلی بر روی کیس وجود نداشته و این کانکتورها بلااستفاده می باشند.

پس از اتصال کابل های پنل جلو، از صحت آنها مطمئن شوید. غیر از کابل سوئیچ برق که باید به درستی وصل شده تا سیستم روشن شود، هیچیک از کابل های سوئیچ پنل جلو و نمایشگر ضروری نبوده و اتصال نادرست آنها به سیستم آسیب نمی رساند. کابل های سوئیچ- برق و تنظیم مجدد- قطبی نیستند. این کابل را می توان در هر جهتی وصل کرد بدون اینکه نگران بود کدام پین یک سیگنال است و کدام زمینی است. اگر کابل LED به سمت پشت وصل شود، در اینصورت LED روشن نمی شود. اکثر کیس ها از سیم رنگی معمولا مشکی برای اتصال زمینی و سیم رنگی برای سیگنال استفاده می کند.

اتصال پورت های پنل جلو

اکثر کیس ها دارای یک یا دو پورت USB 2.0 پنل جلو می باشد و اکثر مادربردها نیز دارای کانکتورهای USB داخلی هستند. برای تعیین مسیر USB در پنل جلو، کابل را از هر پورت USB پنل جلو به کانکتور داخلی مربوطه وصل کنید. شکل ۲۳-۴ نقاط اینتل استاندارد را برای کانکتورهای داخلی USB پنل جلو نشان می دهد که با اکثر علائم مادربرد استفاده می شوند.

برخی کیس ها دارای کانکتور یکپارچه USB 10 پین بوده که با پین های هدر USB مادربرد همتراز شده که از طرح استاندارد اینتل استفاده می کند. در این کیس، اتصال پورت های USB پنل جلو موضوع ساده ای است که کانکتور یکپارچه به پین های هدر روی مادربرد متصل می شود. متاسفانه، بعضی از کیس ها دارای ۸ سیم بوده که هر یک کانکتور تک نیز دارد. شکل ۲۴-۴ تمام ۸ سیم متصل به پین های مناسب را نشان می دهد.

اگر مادربرد و کیس دارای کانکتورهای کیس و یا سفت افزار پنل جلو باشد، انها را نصب کرده و مطمئن شده که نقاط کانکتورها و کابل ها مطابقت دارند.

اتصال کابل های درایو دیتا

مرحله بعدی شامل اتصال مجدد کابل های درایو دیتا به رابط های مادربرد است (شکل ۲۵-۴ و ۲۶-۴). هر کابل دیتا را به رابط مناسب وصل کنید. برای جزئیات بیشتر به هارد دیسک ها و درایوهای نوری مراجعه کنید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  7 مشکل رایج PS4

اتصال مجدد کانکتورهای برق ATX

کانکتورهای برق را از منبع برق به مادربرد مجددا وصل کنید. کانکتور اصلی برق ATX یک کانکتور ۲۰ پین یا ۲۴ پین است که معمولا نزدیک لبه جلویی و راست مادربرد قرار می گیرد. کابلی که از منبع برق بیرون می اید را مشخص کنید، این کابل را با کانکتور همتراز کنید و کابل را محکم فشار دهد تا اینکه کاملا در جای خود قرار بگیرد (شکل ۲۷-۴). کلید قفل در یک سمت کانکتور باید در سوکت خود قرار بگیرد.

سیستم پنتیوم ۴ به برق بیشتری در مادربرد نسبت به کانکتور برق اصلی استاندارد ATX نیاز دارد. اینتل نیز کانکتور فرعی را توسعه داده است که کانکتور ATX12V نامیده می شود که جریان ۱۲+ ولت اضافی مستقیما به VRM (ماژول تنظیم کننده ولتاژ) وصل شده که پردازشگر را تغذیه می کند. در اکثر مادربردهای پنتیوم ۴، کانکتور ATX12V نزدیک سوکت پردازشگر است. کانکتور کابل را نسبت به کانکتور مادربرد حرکت دیهد و کانکتور کابل را فشار داده تا اینکه دکمه پلاستیکی قفل شود (شکل ۲۸-۴).

نصب مجدد آداپتور ویدئو

مرحله بعدی شامل نصب مجدد آداپتور ویدئو و یا هر کارت انبساطی دیگری است که قبلا برداشته شده اند. برای اینکار، هر آداپتور را با شیار مادربرد همتراز کنید. هر کانکتور خارجی روی قلاب کارت را در لبه های شیار قرار دهید و به دقت آن را با شیار همتراز کرده و با هر دو شست آن را محکم فشار دهید تا اینکه در شیار قرار بگیرد (شکل ۲۹-۴).

پس از اینکه آداپتور ویدئو کاملا قرار گرفت، آن را با پیچ از طریق قلاب شاسی محکم کنید (شکل ۳۰-۴). اگر کارت ویدئو دارای فن خارجی بوده و به اتصال برق خارجی نیاز دارد، بنابراین کابل برق را به آداپتور ویدئو وصل کنید. کارت انبساط را نصب کنید و هر کابل برق یا دیتا را قبل از انجام هر مرحله متصل کنید.

پایان نصب

در این زمان، آپدیت مادربرد کاملا نزدیک است. تمام کابل ها باید به درستی متصل بوده و هیچ کابلی در داخل کیس نباید شل باشد. تمام پیچ ها و سایر قطعات را چک کنید تا قطع نباشند. از چک لیست زیر استفاده کنید:

  • منبع برق را با ولتاژ ورودی مناسب تنظیم کنید.
  • هیچ ابزار یا پیچ نباید شل باشد (کیس را به آرامی تکان دهید).
  • قطعه سینک حرارتی/ فن باید به درستی نصب باشد، فن CPU را وصل کنید.
  • ماژول های حافظه را کاملا قرار دهید و چفت کنید.
  • سوئیچ پنل جلو و کابل های نمایشگر را به درستی وصل کنید.
  • کابل های داخلی، USB و I/O پنل جلو را به درستی وصل نمایید.
  • کابل دیتای هارد دیسک را به درایو و مادربرد وصل نمایید.
  • کابل برق هارد دیسک را متصل کنید.
  • کابل دیتای درایو نوری را به درایو و مادربرد وصل کنید.
  • کابل برق درایو نوری را وصل نمایید.
  • کابل (های) صوتی درایو نوری را متصل کنید.
  • کابل های برق دینای فلاپی درایو را وصل کنید.
  • تمام درایوها را به شاسی یا شیار درایو وصل کنید.
  • کارت های انبساطی را کاملا قرار داده و به شاسی محکم کنید.
  • کابل برق اصلی ATX را وصل کنید.
  • کابل های برق فرعی و یا ATX12V را متصل نمایید.
  • فن های پشت و جلوی کیس را نصب کرده و متصل کنید و سپس تمام کابل ها را محکم کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 14 =