نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

داغ شدن زیاد بدنه ماکروفر

دلایل داغ شدن زیاد بدنه ماکروفر

یکی از مدرن‌ترین و پرکاربردترین لوازم خانگی مایکروفر است. در سال‌های اخیر استفاده از این دستگاه حتی در ادارات و شرکت‌ها هم مرسوم شده است. اصلی ترین مزیت استفاده از مایکروفر، گرم کردن انواع مواد غذایی بدون نیاز به گاز است که همین موضوع مایکروفر را به وسیله‌ای محبوب در میان افراد شاغل تبدیل کرده است. مانند تمامی لوازم الکترونیکی، ممکن است در کارکرد این دستگاه هم مشکلاتی به وجود بیاید. یکی از این مشکلات داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر است؛ البته این ایراد چندان متداول نیست و به ندرت پیش می‌آید.

دلایل مختلفی می‌تواند باعث داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر شود. در صورت بروز اشکال این چنینی، لازم است که علت آن را شناسایی کنید و با برطرف کردن آن، ضمن محافظت از سلامت خود و سایر افرادی که از آن استفاده می‌کنند، از وارد آمدن آسیب بیشتر به دستگاه جلوگیری نمایید.

داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر

عوامل مختلفی می‌توانند موجب شوند که گرمای تولید شده در دستگاه مایکروفر از حد معمول فراتر رفته و به داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر ختم شود. برای پیشگیری از رخ دادن این موضوع، باید دستگاه را در محلی قرار دهید که تهویه هوای درون آن به راحتی انجام شود. محل مناسب برای قرار دادن مایکروفر باید دارای حداقل ۱۰ سانتی متر فضای آزاد در پشت و طرفین دستگاه و ۲۰ سانتی متر فضای آزاد در طرف بالای دستگاه باشد.

دلایل داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر عموماً ریشه در مسائل فنی دارند و برای بررسی آن‌ها نیاز به تخصص و شناخت قسمت‌های مختلف دستگاه دارید. همچنین در صورت نا آشنا بودن خطر برق گرفتگی برای شخص وجود دارد. بنابراین اگر از این توانایی برخوردار نیستید، توضیحاتی که در ادامه بیان می‌شوند را نادیده بگیرید و برای بررسی علت مشکل به سراغ متخصص حرفه‌ای تعمیرات مایکروفر بروید.

عیب و تعمیر مایکروفری که بدنه آن داغ می شود

خراب شدن مگنترون

در بسیاری از دستگاه‌های مایکروفر، قسمتی به نام مگنترون وجود دارد. مگنترون که یک قطعه الکترونیکی است، با ساطع کردن امواج رادیویی غذای قرار داده شده در دستگاه را گرم می‌کند. این امواج باعث لرزش مولکول‌های آب موجود در دستگاه شده و با اصطکاک ناشی شده از لرزش این مولکول ها، گرمای لازم برای پختن و گرم کردن غذا تولید می‌شود. مگنترون برای فعال شدن و انجام کارش به مقدار زیادی انرژی الکتریکی نیاز دارد، و به همین دلیل ممکن است بسیار داغ شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  آخرین خطای خرابی دستگاه USB ویندوز 10

اگر در عملکرد مگنترون مشکلی به وجود بیاید و از محدوده عملکرد خود خارج شود، گرمای مگنترون می‌تواند موجب داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر شود. ادامه این وضعیت می‌تواند خطرناک بوده و باعث سوختن دست کاربر شود. همچنین داغ شدن بیش از حد مگنترون می‌تواند موجب از کار افتادن دستگاه به صورت موقت و یا از کار افتادن دائمی آن شود.

برای محافظت از مگنترون، از یک قسمت پوشش دهنده به نام کاور هدایت موج استفاده می‌شود. وظیفه اصلی این قسمت پوششی، متمرکز کردن گرمای مگنترون بر روی مواد غذایی است. همچنین این پوشش از برخورد کردن و چسبیدن مواد غذایی به مگنترون جلوگیری می‌کند. در صورتی که این پوشش کارایی خود را از دست بدهد، نشانه این موضوع را به شکل جرقه و داغ شدن دستگاه مشاهده خواهید کرد. در این صورت با تعویض این پوشش با پوششی جدید، مشکل دستگاه برطرف خواهد شد.

استفاده از برنامه پخت غذای طولانی مدت

استفاده از برنامه پخت غذای طولانی مدت، مخصوصاً در دستگاه‌های قدیمی‌تر، می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. اگر دستگاهتان برای مدت زمانی طولانی مشغول پخت باشد، مخصوصاً برای غذاهایی که پخت آن‌ها مقدار زیادی گرما و بخار ایجاد می‌کند، سنسور افزایش دمای دستگاه فعال شده و آن را فوراً خاموش می‌کند. در صورتی که به دلیل فرسودگی یا عوامل دیگر این سنسور نتواند کار خود را به موقع انجام دهد، ممکن است دستگاه گرم تر و گرم تر شود و این موضوع موجب داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر شود.

برای پیشگیری از این موضوع بهتر است در دستگاه‌های قدیمی تر، از برنامه‌های پخت طولانی و بدون وقفه استفاده نشود و در صورت مشاهده کردن هرگونه تغییر در کارکرد طبیعی دستگاه، به دنبال دلیل آن باشید.

از کار افتادن فن خنک کننده دستگاه

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند موجب داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر شود، از کار افتادن فن خنک کننده دستگاه است. فن خنک کننده‌ای که در دستگاه مایکروفر وجود دارد، مانع از افزایش بیش از حد دمای مگنترون می‌شود و با تهویه هوا این قطعه را خنک می‌کند.

اگر در کارکرد فن دستگاه اختلال به وجود بیاید و نتواند مگنترون را خنک کند، گرمای به وجود آمده باعث داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر و کل دستگاه می‌شود. ادامه این وضعیت به قسمت‌های الکتریکی مختلف دستگاه آسیب می‌رساند. بنابراین اگر فن دستگاه نتواند مگنترون را خنک کند، با ادامه یافتن این وضعیت گرمای به وجود آمده یکی از مدارهای داخلی مایکروفر را قطع می‌کند و معمولاً دستگاه خاموش می‌شود. در این حالت گاهی اوقات پس از خنک شدن مگنترون می‌توانید دستگاه را روشن کنید. در صورتی که آسیب وارد شده به واسطه گرما شدید باشد، ممکن است دستگاه مایکروفر به طور کلی روشن نشود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  نحوه تشخیص تعمیر تلویزیون

فن خنک کننده دستگاه مایکروفر صدای زیادی دارد، به نحوی که با هر بار استفاده از دستگاه صدای کارکرد فن را می‌شنوید. در صورتی که صدای فن قطع شد و یا متوجه تغییر در صدای آن شُدید، بهتر است دستگاه را خاموش کرده و به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

در صورتی که شخصاً بخواهید فن دستگاه را بررسی کنید، با این کار می‌توانید در عملکرد آن اختلال به وجود بیاورید. فن تهویه هوا به صورتی در مایکروفر نصب شده است که مگنترون را خنک کرده و گرمای به وجود آمده را به سمت بیرون دستگاه هدایت کند. اگر موقعیت فن تغییر کند و نتواند گرما را از دستگاه خارج کند، این موضوع موجب داغ شدن دستگاه مایکروفر به طور متناوب می‌شود.

خراب شدن قطعه TOD

برخی از دستگاه‌های مایکروفر دارای یک سوئیچ ریست خودکار در قسمت مربوط به جلوگیری از افزایش بیش از حد گرما (TOD) هستند. وظیفه TOD این است که در صورت گرم شدن بیش از حد مگنترون، برق دستگاه را قطع کند. بنابراین خراب شدن TOD می‌تواند موجب افزایش گرمای مگنترون و پس از آن داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر شود. اگر دستگاه شما دارای سوئیچ ریست خودکار باشد، در صورت بروز مشکل این چنینی کارکرد دستگاه متوقف می‌شود؛ پس از خنک شدن مگنترون دستگاه کارکرد عادی خود را از سر می‌گیرد.

برخی از دستگاه‌های مایکروفر فاقد ریست خودکار هستند. به همین دلیل در صورتی که دمای مایکروفر بیش از حد افزایش یابد، این دستگاه خاموش شده و دیگر روشن نمی شود. در این صورت تعمیرکار دستگاه باید پس از باز کردن محفظه مایکروفر، به صورت دستی TOD را ریست کند. بنابراین در صورتی که متوجه هرگونه تغیر در کارکرد فن دستگاه شُدید، بهتر است استفاده از آن را متوقف کرده و به تعمیرکار مراجعه کنید.

قرار دادن ظروف نامناسب در دستگاه

همواره باید از ظروف مناسب برای قرار دادن مواد غذایی در مایکروفر استفاده کنید. ظروف فلزی به هیچ عنوان برای استفاده در مایکروفر مناسب نیستند. در صورتی که از ظرف فلزی براق برای گرم کردن غذا در مایکروفر استفاده کنید، به محض روشن شدن دستگاه جرقه‌هایی را مشاهده خواهید کرد. استمرار این وضعیت می‌تواند ضمن داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر موجب آسیب دیدن قسمت‌های داخلی دستگاه و از کار افتادن آن شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  مزایا و معایب تلویزیون ایکس ویژن هوشمند

استفاده نادرست از دستگاه

گاهی اوقات با استفاده نادرست از مایکروفر می‌توانید موجب آسیب دیدن قطعات داخلی دستگاه و داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر خود شوید. همان طور که گفته شد، مگنترون برای انجام وظیفه خود نیاز به وجود مولکول آب در ماده غذایی قرار داده شده در دستگاه دارد. در صورتی که دستگاه را به صورت خالی روشن کنید، این موضوع می‌تواند به مگنترون آسیب وارد کند و با گرم شدن آن، موجب داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر شود.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که عموماً دستگاه‌های مایکروفر خانگی برای گرم کردن و پخت مواد غذایی متداول طراحی شده اند. بنابراین استفاده آزمایشگاهی از دستگاه و قرار دادن موادی نظیر پودر در آن، می‌تواند موجب خراب شدن دستگاه شود. در صورت نیاز به استفاده آزمایشگاهی، بهتر است از دستگاه‌های مناسب برای این کار استفاده کنید و یا مایکروفرهای طراحی شده برای این کار را خریداری کنید.

ایراد در برد اصلی دستگاه

این برد وظیفه کنترل تمامی قسمت‌های دستگاه و فرمان دادن به آن‌ها را بر عهده دارد. اختلال در هر قسمت از برد اصلی دستگاه می‌تواند موجب خارج شدن کارکرد دستگاه از استاندارد طبیعی خود باشد. بنابراین خراب شدن برد اصلی می‌تواند یکی دیگر از دلایل داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر باشد. از آن جایی که برد اصلی یکی از مهم ترین قسمت‌های مایکروفر است و بررسی و تعمیر آن نیاز به تخصص و دانش فنی دارد، بهتر است از دستکاری کردن آن خودداری کنید و برای بررسی سلامت این قسمت به تعمیرکار مراجعه کنید.

ایراد در برد اصلی مایکروفر

مایکروفر هم مثل تمامی دستگاه‌های برقی، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. در صورتی که اصول استفاده از این دستگاه را رعایت کنید، می‌توانید با افزایش طول عمر مفید دستگاه تا مدت زیادی از آن استفاده کنید. یکی از ایرادهایی که به ندرت با آن مواجه می‌شوید، داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر است. از آن جایی که معمولاً خرابی یکی از قطعات داخلی دستگاه موجب پدید آمدن این مشکل می‌شود، در صورت مواجه شدن با آن بهتر است دستگاه را خاموش کرده و به تعمیرگاه مجاز دیبا پشتیبان ایرانیان  مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یک =