نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع رزولوشن صفحه نمایش

رزولوشن صفحه نمایش چیست و انواع آن کدامند؟

رزولوشن و یا به عبارتی وضوح صفحه نمایش از مهم ترین مواردی است که در مانیتور مورد توجه قرار می گیرد. تعداد پیکسل های معین در تصویر را رزولوشن می گویند که هرچه این اعداد بزرگتر باشند، کیفیت نیز بهتر می شود.

علاوه بر آن یکی از مهم ترین عوامل دیگر بر تصایر کنتراست (کنتراست به معنای تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت های تصاویر است) می باشد. این تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین بخش هر تصویر هر چه بیشتر باشد، تصویر واضح تری خواهیم داشت.

برای توصیف نمایشگر از چند کلمه اصلی می توان استفاده کرد. مانند: رزولوشن، وضوح تصویر یا تراکم پیکسلی. وضوح صفحه نمایش مربوط به اندازه پنل می باشد. از نسبت این دو به هم عددی بدست می آید که فشردگی پیکسلی و یا تراکم پیکسلی نامگذاری می شود.

پیکسل چیست ؟

در صورتی که بخواهیم با زبانی ساده پیکسل را برای شما بیان کنیم می توان گفت که از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها تصویر تشکیل می شود و کوچکترین بخش هر تصویر پیکسل است.

برای بیان وضوح تصویر از DPI و PPI استفاده می شود  (PPI Pixel Per Inch)، تعداد پیکسل ها در هر اینچ مربع و (DPI Dot Per Inch)، تعداد نقاط  در هر اینچ مربع است. نمایشگرها از تراکم پیکسلی مختلفی ساخته شده اند.

کیفیت تصاویر در چشم انسان به این گونه است که اگر تراکم پیکسلی از یک مقداری بیشتر شود، چشم انسان متوجه این تفاوت در کیفیت صفحه نمایش نمی شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تعمیر تلویزیون در پاسداران

یکی از مهم ترین عواملی که می توان در کیفیت تصویر بیان کرد، تراکم پیکسلی می باشد.  نمایشگر های مختلف با وضوح صفحه نمایش های متفاوت وجود دارند.

عدد اول نشان دهنده تعداد ستون پیکسل ها و عدد دوم نشان دهنده ردیف پیکسل ها می باشد که هر چه تعداد پیکسل ها افزایش یابد وضوح تصویر شما نیز زیاد می شود. از روش های نمایش وضوح تصویر، بیان آن از طریق واحد مگاپیکسل است.

رزولوشن  (QVGA)

QVGA  مخفف (Quarter Video Graphics Array) بوده و از ۳۲۰ × ۲۴۰ پیکسل ساخته شده است که یک چهارم رزولوشن VGA را ارائه می دهد. یکی از پایین ترین رزولوشن های موجود در بازار است که در موبایل های مدرن استفاده می شود. بیشتر موبایل های ارزان قیمت از این رزولوشن استفاده می کنند.

رزولوشن  (HVGA)

نصف مقدار VGA را به صفحه نمایش های HVGA می گویند که از ۴۸۰ × ۳۲۰ پیکسل ساخته شده است. صفحه نمایش گوشی HTC Hero و Smart dido E3510 از این رزولوشن تصویر استفاده می کنند.

رزولوشن  (WVGA)

صفحه نمایش های WVGA به معنای VGA با پهنای بیشتر است که از ۸۰۰ × ۴۸۰ پیکسل ساخته شده است. اپل آیفون ۴ دارای نمایشگر Retina است و همچنین گوشی Samsung Galexy S از این رزولوشن پشتیبانی می کنند.

رزولوشن (۷۲۰p HD)

رزولوشن ۷۲۰p، از ۱۲۸۰ × ۷۲۰ پیکسل تشکیل شده است که با نام HD شناخته می شود. HD مخفف (High Definition) که به معنای کیفیت بالا می باشد. هر چقدر نمایشگر کوچکتر باشد، در رزولوشن HD تراکم پیکسل ها بیشتر می شود و تصویر بهتری به کاربر داده می شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تعمیر تلویزیون در کلاهدوز

رزولوشن (۱۰۸۰p Full HD)

این رزولوشن در مقایسه با HD دارای کیفیت بالایی می باشند. این رزولوشن با نام Full HD در بازار موجود است که از نظر تعداد پیکسل ها، صفحات نمایش Full HD از ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل ساخته شده است.

گوشی هایی که دارای صفحه نمایش پنج اینچی و با رزولوشن Full HD می باشند، دارای تراکم پیکسلی در حدود ۴۴۰ پیکسل در هر اینچ هستند. این در حالی است که در یک صفحه نمایش Full HD پنج و نیم اینچی تراکم پیکسلی به ۴۰۰ پیکسل می رسد.

رزولوشن (۱۴۴۰p 2K)

رزولوشن تصویر این نوع صفحه نمایش، ۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل می باشد که به نام های QHD ،Quad HD یا ۲K شناخته می شود. QHD مخفف Quad HD بوده که چهار برابر استاندارد HD است. این نشان دهنده این است که رزولوشن و کیفیت تصویر بالاتری را می توانیم، دریافت کنیم. در رزولوشن HD به صورت عمودی ۷۲۰ پیکسل قرار دارد و در QHD، این عدد به ۱۴۴۰ پیکسل می رسد.

به صورت افقی هم تعداد پیکسل ها دو برابر می شود این به این معناست که ۱۲۸۰ پیکسل افقی که در رزولوشن HD وجود دارد، در QHD، به ۲۵۶۰ پیکسل افزایش می یابد و در واقع دو برابر می شود. درنتیجه با دو برابر شدن تعداد پیکسل های افقی و عمودی، رزولوشن در نهایت ۴ برابر می شود.

بهترین برند ها مانند سامسونگ، موتورولا، هوآووی از ۲K به عنوان استاندارد خود استفاده کرده و از نمونه موبایل هایی که از رزولوشن ۲K دارند می توان به گوشی سامسونگ Galaxy Note9 و هوآوی Mate 10 اشاره کرد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تلویزیون ۴۹XKU635 ایکس ویژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + شانزده =