نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نگهداری پیشگیرانه از سیستم کامپیوتر

نگهداری پیشگیرانه از کامپیوتر

بک آپ گرفتن از سیستم

بک آپ گرفتن از سخت افزار

سازماندهی ساختار فهرست داده ها

داده ها

آرشیو

نگهداری

توسعه برنامه چرخشی بک آپ

انتخاب نرم افزار بک آپ

ابزارهای سیستم

برنامه های رایت CD/DVD

برنامه های سنتی بک آپ

برنامه های تصویرسازی دیسک

ایمنی سیستم

نصب فایرفاکس

نصب نرم افزار مسدود کردن تبلیغات

ایمنی اینترنت اکسپلورر

غیرفعال کردن هاست نوشتاری ویندوز

تعویض آتلوک (Outlook)

نگهداری هارد دیسک

آپدیت سیستم

آپدیت سیستم عامل و نرم افزار برنامه

آپدیت درایو دستگاه

آپدیت سفت افزار (Firmware)

چک لیست نگهداری دوره ای

 

 

نگهداری پیشگیرانه از سیستم

بهترین روش برای دوری از مشکلات سیستم اینست که از سیستم نگهداری کرد.

برنامه نگهداری پیشگیرانه خوب شامل برنامه بک آپ کامل، سنجیدن ایمنی سیستم در برابر وقایع مخرب، نگهداری دوره ای نرم افزار و سخت افزار و مراحل نگهداری سیستم است. اهداف نگهداری پیشگیرانه شامل کاهش احتمال خرابی سخت افزار، توسعه عمر مقید سیستم، کاهش شکستگی سیستم ناشی از درایوهای خراب و سایر مشکلات نرم افزاری، ایمنی سیستم در برابر ویروس ها و سایر بدافزارها، و جلوگیری از از بین رفتن داده ها می باشد.

بخشهای زیر به برنامه اصلی نگهداری پیشگیرانه اشاره می کنند که می توان با عنوان مبنای توسعه برنامه استفاده کرد و با نیازهای سیستم مطابقت دارد.

 

بک آپ گرفتن از سیستم

بک آپ گرفتن خوب بخشی اصلی نگهداری پیشگیرانه است.

وجود هارد دیسک ها و مادربردهای ارزان که از RAID 1 پشتیبانی کرده باعث شده تا بسیاری از افراد فقط به RAID 1 برای حفظات از داده های خود تکیه نمایند. این ایده بسیار بد است. WAID 1 فقط در مقابل خرابی هارد دیسک حفاظت می کند که حفاظت جزئی را شامل می شود. RAID 1 بدون حفاظت در برابر موارد زیر هیچ چیزی نیست:

  • داده ها با ویروس ها یا مشکلات سخت افزاری تخریب می شوند.
  • فایل های مهم بصورت تصادفی حذف، مجددا نوشته و یا اصلاح می شوند.
  • داده های مخرب در وقایعی مانند آتش سوزی یا سرقت تجهیزات از بین می روند.

 

به منظور حفاظت از این موارد و سایر تهدیدها، تنها راه حل معتبر اینست که از داده ها بصورت دوره ای به شکل نوار، دیسک های نوری، یا هارد دیسک های قابل جابجایی کپی گرفت.

 

بک آپ گرفتن از سخت افزار

در گذشته، گزینه های سخت افزاری خوبی برای بک آپ گرفتن در مورد سیستم های خانگی و SOHO وجود نداشت. درایوهای نواری گران بودند و نصب و پیکربندی آنها پیچیده بوده، و از رسانه گران و شکننده استفاده می شد. CD رایتر هرچند سریع و ارزان بوده اطلاعات بسیار کمی را ذخیره می کردند که بسیاری از افرادی که از آنها برای بک آپ گرفتن استفاده می کردند با اینحال آنها را نسبت به فلاپی دیسک ها بهتر می دانستند. هارد دیسک های خارجی گران بوده و قابلیت اعتماد خوبی نداشتند.

با گذشته همه چیز تغییر کرد. درایوهای نواری مصرفی هنوز گران و آهسته بوده، هرچند درایو نواری ATAPI مدرن به آسانی نصب می شوند. CD رایترها هنوز سریع و ارزان بوده و درصورتی راه حل خوبی بوده که داده ها در یک یا دو CD قرار بگیرند. مهمترین تغییر در سخت افزار بک آپ مصرفی شامل معرفی DVD رایترهای ارزان و هارد دیسک های خارجی یا قابل جابجایی هستند. جدول ۱-۳ مشخصات مهم انواع سخت افزار بک آپ را برای بک آپ های خانگی و SOHO نشان می دهد.

علاوه بر ملاحظات هزینه، در انتخاب سخت افزار بک آپ دو موضوع مطرح می شود: ظرفیت و سرعت. در واقع، انتخاب سخت افزار باید به اندازه ای کافی بوده تا کل محتوای هارد دیسک و یا حداقل داده های کاربرد را در یک دیسک یا نوار ذخیره کند. از همه مهمتر، سخت افزار بک آپ باید به منظور تمکیل بک آپ کاکل کافی باشد و زمان بک آپ را تایید کند.

در اکثر کاربران خانگی و SOHO، DVD رایتر بهترین گزینه است. DVD رایتر داخلی با قیمت ۱۰۰ دلار یا کمتر و منبع دیسک های کافی برای پیاده سازی برنامه کامل بک آپ مناسب می باشد. اگر سیستم ها یا نوت بوک های بدون شیکه متعددی برای بک آپ وجود داشته باشد، در اینصورت می توان از DVD رایتر FireWire/USB برای بک آپ آنها استفاده نمود.

ظرفیت DVD قابل رایت ۴٫۴ گیگابایت برای لایه تک و ۸٫۵ گیگابایت برای لایه دوگانه برای بسیاری از سیستمها کافی است. نوشتن و تایید دیسک کامل فقط چند دقیقه طول می کشد، که بک آپ گرفتن را حتی چندین بار در طول در روز کاری عملی می کند. تنها ایراد DVD قابل رایت اینست که دیسک های نوری خطاهای دقیق کمتری را نسبت به نوارها دارند. این مشکل به آسانی حل می شود. بطور متداول بک آپ گرفته و دیسک های قدیمی بک آپ را نیز نگهدارید. اگر فایل از دیسک فعلی بازیابی نمی شود، در اینصورت می توان آن را از یک مرحله بلافاصله بازیابی کرد.

اگر DVD به اندازه کافی ظرفیت پذیر نیست، از هارد دیسک های خارجی یا قابل جابجایی استفاده کیند که از ۸۰ تا ۵۰۰ گیگابایت ظرفیت دارند. در هر مورد، هارد دیسک با عنوان یک رسانه بجای درایو مطرح می باشد. بعبارت دیگر، هارد دیسک خارجی یا قابل جابجایی فقط یک دیسک با نواری است که با عنوان رسانه قابل جابجایی بک آپ عمل می کند. ازنظر قابلیت اعتبار، هارد دیسک ها بین نوارها و دیسک های نواری قرار دارند. هارد دیسک ها دارای اصلاح و تشخیص خطای بسیار دقیق تری نسبت به دیسک های نوری می باشند، اما نسبت به نوار دقت کمتری دارند.

 

سازماندهی ساختار فهرست داده ها

درصورت بک آپ گرفتن از هارد دیسک، کل هارد دیسک را می توان در هر زمانی بک آپ گرفت. اگر از DVD رایتر استفاده می شود، احتمالا بک آپ کامل فقط از فایل های داده گرفته می شود. در این مورد، فهرست داده ها باید سازماندهی شود تا گرفتن بک آپ از داده ها تا جای ممکن آسان شود. ابتدا داده ها را در گروه هایی دسته بندی نمود تا بک آپ بصورت توالی های مختلف انجام شود.

برای مثال، داده ها بجز فایلهای صوتی و تصویری، حدود ۳۰ گیگابایت هستند. بک آپ گرفتن از داده های بیشتر در DVD غیرعملی است. خوشبختانه، بک آپ گرفتن تمامی اطلاعات در هر زمانی ضروری نیست. اکثر داده ها مربوط به کتابهای تاریخی که چندین سال پیش نوشته شده اند، ایمیل قدیمی و غیره می باشند. فقط باید از داده های مهم بک آپ گرفت که بصورت روزانه و هر ماه ضروری نیست. بنابراین داده ها را در سه گروه فرعی تقسیم نمود.

  • داده

اولین گروه شامل ایمیل اطلاعات کاری فعلی، پروژه های فعلی، تصویر اخیر دوربین، و غیره می باشد. این گروه هر روز به DVD بک آپ می شود و در کل روز به فهرست سایر سیستمها در شبکه انتقال می یابد. این فهرست هرگز بزرگتر از DVD نیست.

 

  • آرشیو

گروه بعدی شامل تمام داده های قدیمی، فایل هایی که ممکن است از یک ماه تا ماه بعد، یا حتی از یک سال تا بعد نیاز نباشد، می باشد. این فهرست در مجموعه ای از DVD ها بک آپ می شود که هر مجموعه بک آپ به ۶ DVD نیاز دارد. هر زمانی که داده ها به فهرست آرشیو اضافه شوند، چندین مجموعه جدید از DVD های بک آپ رایت می شوند.

 

  • نگهداری

گروه بعدی شامل واسطه ای بین فهرست داده های کاری و فهرست آرشیو است. زمانی که اندازه فهرست داده کاری به DVD نزدیک باشد، معمولا دو یا سه ماه، در اینصورت فایل های قدیمی به فهرست نگهداری منتقل شده و کپی های جدید فهرست نگهداری در DVD رایت می شوند. با اینکار، فهرست داده کاری در اندازه قابل مدیریت حفظ می شود اما بک آپ فهرست آرشیو اغلب صورت نمی گیرد. اندازه این فهرست متناب با یک DVD حفظ می شود. زمانی که به این اندازه نزدیک شد، هر چیزی در فهرست نگهداری به فهرست آرشیو منتقل شده و مجموعه جدیدی از DVD های آرشیوی رایت می شوند.

هنگامی که ساختار فهرتس داده برنامه ریزی شد، باید این جنبه ها را درنظر گرفت:

  • اهمیت داده
  • نحوه دشواری بازسازی داده ها
  • تغییرات داده

بطور کلی، این سه عامل تشخیص می دهند که چند وقت یکبار داده ها باید بک آپ گرفته شوند، چگونه بسیاری از کپی بک آپ حفظ می شود، و در کجا داده ها متعلق به ساختار فهرست می باشند. برای مثال، اسناد مالی و تصاویر دیجیتالی احتمالا برای شما مهم بوده، به دشواری بازسازی شده اگر که از بین روند و بطور معمول تغییر کنند. این فایل ها باید بطور مکرر بک آپ گرفته شوند و احتمالا پنید کپی از بک آپ را باید نگهداشت. این فایل ها به فهرست داده های کاری متعلق هستند.

برعکس، اگر مجموعه CD بر روی MP3 کپی شود، این فایل ازنظر بازسازی نه مهم بوده و نه دشوار، زیرا می توان CD را درصورت لزوم مجددا رایت کرد. اگرچه این فایل ها ممکن است بصورت داده ها دسته بندی شوند، اما شانس دسته بندی آنها بصورت داده هایی که هرگز نباید بک آپ گرفته شوند وجود دارد و بنابراین آنها در ساختار فهرست خارج از فهرست هایی قرار می گیرند که بطور عادی بک آپ گرفته شوند.

 

توسعه برنامه چرخشی بک آپ

هر چقدر از سخت افزار بک آپ استفاده می کنید، اما توسعه برنامه چرخشی بک آپ مناسب اهمیت دارد. برنامه چرخشی خوب مستلزم دیسک های کم یا زیاد، نوارها یا درایوهایی است که باعث موارد زیر می شود:

  • بازیابی ساده و سریع آخرین کپی هر فایل
  • بازیابی فایل های متعدد
  • حفظ کپی های متعدد داده ها
  • ذخیره کردن حداقل یک کپی از داده ها برای حفاظت در برابر از بین رفتن داده ها

 

رایج ترین برنامه چرخشی بک آپ، و یکی از مناسبترین برنامه ها برای بک آپ دیسک های DVD + RW شامل Grandfather-Father-Son (GFS) می باشد. به منظور استفاده از این چرخش بک آپ، دیسک های زیر باید مشخص شوند:

  • ۵ (یا ۶) دیسک روزانه، با لیبل دوشنبه تا جمعه (یا شنبه)
  • ۵ دیسک هفتگی، با لیبل هفته ۱ تا هفته ۵
  • ۱۲ دیسک ماهانه، با لیبل ژانویه تا دسامبر

 

هر روز کاری از دیسک های روزانه مناسب بک آپ گرفته شود. در یکشنبه، بک آپی که با علامت دیسک هفتگی مشخص شده باید عدد یکشنبه ماه را داشته باشد. اول (یا آخر) هر ما، دیسک ماهانه بک آپ گرفته می شود. این روش باعث نظم روزانه، نظم هفتگی و نظم ماهانه می شود. برای اکثر کاربران خانگی و SOHO، این برنامه بسیار کارآمد است.

این مطلب توصیه شده برای شما :  مشکلات چراغ نشانگر LED تلویزیون

البته، چرخش استاندارد GFS را می توان اصلح کرد که روش مناسبی برای نیازها می باشد. برای مثال، به حای نوشتن بک آپ هفتگی یا ماهانه در دیسک DVD + RW که در نهایت مجددا نوشته خواهد شد، می توان این بک آپ ها را در دیسک های DVD +R (فقط نوشتنی) نوشت و آنها را آرشیو کرد. بطور مشابه، هیچ چیزی برای جلوگیری از دومین دیسک بک آپ هر هرفته و هر ماه و آرشیو آن وجود ندارد.

اگر بک آپ در هارد دیسک های خارجی یا پرتابل گرفته می شود، احتمالا از چرخش GFS استاندارد استفاده نمی شود که به ۲۲ هارد دیسک نیاز دارد. خوشبختانه، از درایوهای کم بدون ترکیب قابلیت اطمینان سیستم بک آپ می توان استفاده نمود. اکثر هارد دیسک های پرتابل دارای محفظه ای برای حداقل ۲ یا ۳ بک آپ کامل هستند، در صورتی که از کل هارد دیسک بک آپ گرفته شود.

همچنین می توان استفاده از درایوها را محدود کرد به طوریکه نمی توان تمام بک آپ های اخیر را در یک درایو و فقط بک آپ های قدیمی را در درایو دیگر ذخیره کرد. برای مثال، اگر فقط از دو هارد دیسک خارجی یا پرتابل برای بک آپ استفاده شود، لیبل یکی از آنها M-W وو دیگری Tu-Th-S بوده و بک آپ روزانه بین این دو داریو جابجا می شود. بطور مشابه، لیبل یکی از درایوهای ۵-۳-۱ و دیگری ۴-۲ برای بک آپ های هفتگی، و یک درایو J-M-M-J-S-N و دیگری F-J-A-O-D برای بک آپ های ماهانه می باشد.

 

انتخاب نرم افزار بک آپ

چهار دسته وسیع نرم افزار وجود دارد که می توانند برای بک آپ استفاده شوند. هر یک دارای مزایا و معایبی بوده و انتخاب آنها به نیازها و اولویتهای شما بستگی دارد.

 

خدمات سیستم

خدمات سیستم مانند xcopy رایگان، انعطاف پذیری و به آسانی استفاده شده و می توانند نوشته شده، و بک آپ بگیرند که مستقیما بدون عملیات بازیابی قابل خواندن هستند. با اینحال این خدمات مقایسه دوتایی را در هر فایلی که کپی شده است را انجام می دهد، و می توانند فقط در دستگاه نصب شده نوشته شده تا با سیستم عامل به عنوان یک درایو قابل دید باشند.

 

برنامه های رایت CD/DVD

برنامه های رایت CD/DVD مانند ROM رایت Nero و K3b سریع هستند و می توانند مستقیما کپی بک آپ قابل خواندنی را ایجاد کرده و بطور کلی ویژگی های دوتایی را ارائه دهند. اکثر این برنامه ها نمی توانند با معیار انتخاب فایل فیلتر شوند بطوریکه فقط فایل هایی را بک آپ گرفته که امروزه تغییر می کنند. البته، برنامه های رایت CD/DVD کاربردهای دیگری نیز دارند مانند تکثیر CD های صوتی و DVD های تصویری و این شانس را دارند که به برنامه رایت نصب شده دسترسی داشته باشید. در اینصورت، و اگر برنامه رایت مطابق با نیازهای شما باشد، می توان از آن استفاده کرد بجای اینکه برنامه دیگری را فقط برای بک آپ خریداری نمود.

 

برنامه های سنتی بک آپ

برنامه های سنتی بک آپ مانند BackUp MyPC فقط یک کار می کنند و آن کار را نیز بخوبی انجام می دهند. این برنامه ها سریع، انعطاف پذیری و گزینه های تایید دارند، تقریبا هر نوع رسانه بک آپ را پشتیبانی کرده و می توان روش های استاندارد بک آپ را با استفاده از نوشتن، معیار انتخاب فایل، و ذخیره بک آپ مشخص نمود. اگر نیازهای شما ساده است، برنامه بک آپ ویندوز، که ورژنی از Veritas Backup Exec است ممکن است کافی باشد. در غیراینصورت، BackUp MyPC تجاری تصور می شود که بهترین گزینه برای کاربران ویندوز است.

 

برنامه های تصویرسازی دیسک

برنامه های تصویرسازی دیسک مانند Acronic True Image تصویر فشرده ای از هارد دیسک را تولید کرده که می تواند در هارد دیسک، دیسک نوری و یا نوار نوشته شود. اگرچه آنها نسبت به برنامه سنتی بک آپ دارای انعطاف پذیری کمتری بوده، اما این برنامه دارای مزیتی مانند ویژگی های بازیابی نیز هستند. برای مثال، اگر هارد دیسک خراب بوده و تصویر دیسک فعلی وجود دارد، در اینصورت نباید ویندوز و سایر برنامه ها (ازجمله برنامه بک آپ) را نصب نمود و سپس داده ها را بازیابی کرد. در عوض، باید دیسک بازیابی را وارد کرد. سیستم از حالت اصلی خود در چند دقیقه بجای ساعتها بک آپ می گیرد.

از سه تا از چهار نوع نرم افزار در شبکه شخصی استفاده می شود. چندین بار در روز، “بک آپ xcopy” گرفته می شود هرچند لینوکس بجای ویندوز برای کپی های سریع داده های کاری در سایر سیستمهای شبکه اجرا می شود. از برنامه رایت CD/DVD، K3b برای لینوکس استفاده شده تا بک آپ عادی در DVD انجام شود. زمانی که سیستم به منظور تعمیر یا ارتقا پیاده سازی می شود، بک آپ تصویر با Acronic True Image انجام می شود.

 

ایمنی سیستم

مهمترین مرحله ای که می تواند سیستم را در برابر کرم ها و سایر مزاحمان مخرب ایمنی کند نصب روتر سخت افزار/ بدافزار بین سیستم و اینترنت است. بدافزار/ روتر یکپارچه باعث مسدود شدن اسکن های مخرب شده و سیستم را در میلیون ها سیستم های مخرب در اینترنت عمومی محافظت می کند. دستگاه های روتر سخت افزار/ بدافزار فقط ۳۰ دلار تا ۵۰ دلار فروخته می شوند بنابراین برای ممانعت از مزاحمان مخرب ارزان می باشند.

روترهای DSL/ کابلی ساخته شده با D-Link مانند DI-604 (فقط سیمی) و یا DI-624 (سیمی/ بی سیم) بیشتر ترجیح داده می شوند، اما روترهای باند گسترده ساخته با NETGEAR و Linksys نیز محبوب هستند. تمام مدل های فعلی از تنظیمات پیش فرض استفاده نموده که امنیت کافی دارند، اما بهتر است تا کتابچه راهنما را خوانده تا مطمئن شد که روتر برای ارائه سطح ایمنی که قابل قبول است پیکربندی شده است.

پس از نصب و پیکربندی روتر/ سفت افزار، وب سایت شرکت تحقیقاتی گیبسون را مشاهده کرده و از خدمات UP Shield آنها برای تست امنیت استفاده نمایید. Shield UP سیستم را جستجو کرده و وضعیت پورت هایی را گزارش داده که بطور معمول تحت حمل کرم ها و سایر مزاحمان مخرب هستند. شکل ۱۷-۳ نتایج Shield UP درحال اجرا را در مقابل یکی از سیستم های تحت آزمایش ویندوز XP را نشان می دهد.

Shield UP پورت های باز را به رنگ قرمز نشان داده. پورت های بسته که اتصالات را قبول نکرده اما به جستجو می پردازند نیز آبی هستند. پورت های Stealhed که به تمام جستجوها پاسخ نمی دهند نیز سبز می باشند. در واقع، انتظار می رود تا تمام پورت ها سبز باشند زیرا سیستم در مقابل مزاحمان پنهان می ماند. اما به دلایل عملی، تمام پورت ها بجز پورت ۱۱۳ به جستجوها پاسخ می دهند.

 

نصب فایرفاکس

یکی از مهمترین مراحلی که می توان برای ایمنی سیستم ویندوز مطرح کرد تعویض اینترنت اکسپلورر  ناایمن با مرورگر پیش فرض متفاوت است. محبوب ترین مرورگر جایگزین، فایرفاکس است. پیشنهاد می شود که فایرفاکس بلافاصله نصب شده و از آن با عنوان مرورگر پیش فرض استفاده نمود. FUD تحت مایکروسافت را نادیده گرفته که نشان می دهد اینترنت اکسپلورر  همانند فایرفاکس ایمن می باشد. فایرفاکس ایمنی زیادی دارد.

 

نصب نرم افزار مسدود کردن تبلیغات

اگرچه اکثر تبلیغات بنر مخرب نیستند اما آزاردهنده می باشند. و بعضی از تبلیغات ها شامل لینک هایی با سایت های مخرب بوده که در آنجا کلیک کردن یا حتی مشاهده پیج ممکن است بدافزاری را در سیستم با دانلود کردن آن نصب کند. استفاده از نرم افزار مسدود کردن تبلیغات باعث کاهش این مشکل می شود. از مسدود کردن تبلیغات (http://extensionroom.mozdev.org) استفاده می شود، اما جایگزین های زیادی نیز وجود دارند ازجمله Privoxy (http://www.privoxy.org), WebWasher (http://www.cyberguard.com), AdSubtract (http://www.intermute.com).

 

ایمنی اینترنت اکسپلورر

متاسفانه، حذف کامل اینترنت اکسپلورر از سیتسم ویندوز غیرممکن است. و نصب IE در هارد دیسک خطرناک می باشد، هرچند اجرا نشود. این خطر را می توان با پیکربندی IE در حد ممکن ایمن به حداقل رساند. برای این کار، IE را اجرا نموده، دکمه امنیت گزینه های ابزارها را انتخاب کنید. هر منطقه امنیت را انتخاب کرده، دکمه سطح سفارش را کلیک نموده، “امنیت بالا” را از لیست پایین انتخاب کرده و سپس دکمه تنظیم مجدد را کلیک کنید. این فرایند را برای هر منطقه امنیت تکرار کنید. زمانی که این کار انجام شد، اینترنت اکسپلورر قابل استفاده نیست، اما در حد امکان ایمنی دارد.

 

غیر فعال کردن هاست برنامه نویسی ویندوز

حتی اگر اینترنت اکسپلورر ایمن شده است، هاست برنامه نویسی ویندوز (WSH) باید نصب شده باشد اما خطرناک است. برای بهترین ایمنی در مقابل ویروس های VBS، پیشنهاد می شود تا WSH بطور کامل حذف شود، هرچند انجام این کار بدین معنا است که ویندوز دیگر نمی تواند هر برنامه .vbs را اجرا کند. با توجه به ورژن ویندوز درحال اجرا، ممکن است WSH با استفاده از اضافه یا حذف برنامه ها در کنترل پنل حذف شود.

اگر هیچ گزینه ای برای حذف WSH از کنترل پنل وجود ندارد، می توان WSH را بصورت دستی با حذف فایل های cscript.exe و wscript.exe حذف نمود، اما باید این کار در توالی مناسبی انجام شود. ویندوز دو کپی از این فایل ها را ذخیره کرده، که کپی های فعال در ویندوز. سیستم ۳۲، و کپی های بک آپ در ویندوز/ سیستم ۳۲/ dllcache می باشند. ابتدا کپی های بک آپ و سپس کپی های فعال را پاک کنید. اگر ابتدا کپی های فعال پاک شوند، در اینصورت ویندوز بلافاصله نبود آنها را تشخیص داده و آنها را به طور خودکار از کپی های بک آپ بازیابی می کند. پس از حذف هر دو کپی، ویندوز پیغام هشدار را نشان داده که می تواند به سادگی حذف شود.

 

تعویض Outlook

اگرچه ورژن های جدید بسیار ایمن تر از ورژن های قدیمی هستند، اما Outlook هنوز یک ویروس یک مغناطیس ویروسی است. در صورت امکان، پیشنهاد می شود تا آن را با Thunderbird موزیلا یا دیگر مشتری ایمیلی جایگزین تعویض نمود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  خاموش شدن لامپ یخچال

معیارهایی که بیان شده اند از سیستم در مقابل ورود کرم ها و سایر مزاحمان حفاظت کرده که به مداخله کاربر نیازی ندارد. متاسفانه، این مزاحمان خودکار از تنها خطرات امنیتی نیستند. سیستم در برابر مزاحمان نیز در خطر می باشد که باید آنها را تشخیص داد. دو تهدید اصلی شامل ویروس ها، که در اصل با عنوان پیوست به پیام های ایمیل وجود دارند، و جاسوسی هستند که اغلب بر روی نرم افزار “رایگان” سوار هستند مانند مشتریان P2P که بطور داوطلبانه نصب می شوند.

ویروس هیا جدید بطور ثابت نوشته و آزاد می شود بنابراین باید اسکنر ویروس را بطور منظم اجرا کرد و آن را به جدیدترین نرم افزار ویروس اپدیت نمود. اگرچه آنتی ویروس نرو McAfee VirusScan (http://www.mcafee.com) و اسکن ویروس مکافی Norton AntiVirus (http://www.symantec.com) از دو تا از محبوب ترین اسکنرهای آنتی ویروس هستند اما از آنها استفاده نمی شود. در عوض، پیشنهاد می شود تا آنتی ویروس Grisoft AVG نصب شود که در شکل ۱۸-۳ نشان داده می شود. AVG یک محصول موثر و رقابتی است که در منابع سیستم درخواست می شود و برای استفاده شخصی رایگان می باشد.

در چند سال گذشته، ویروس ها تهدید امنیتی اصلی محسوب می شدند. امروزه، بدافزار تهدید بزرگی است. شکل مخرب بدافزار adwar است که تبلیغات مزاجم را در طول جستجو نمایش می دهد و ممکن است عادت های مرورگر وب را پشت سرور اصلی صورت بی نام گزارش داده بدون اینکه اطلاعات شخصی را نشان داده تا شما تشخیص دهید که بدافزار کدام تبلیغات را نشان دهند. انواع بدافزارهای مخرب معمولا جاسوسی به جمع آوری و گزارش اطلاعات در مورد شما پرداخته که ممکن است از آن برای شناسایی سارقان استفاده شود. مخرب ترین نوع جاسوسی بسیار بیشتر است که از تکنیک های مشابه برای جمع آوری رمزها، کارت اعتباری و شماره حساب بانکی و سایر اطلاعات حساس استفاده می کند.

اگر نرم افزار از منبع معتبری نصب نشود، ممکن است قربانی جاسوسی شوید. گاهی اوقات، تنها راه برای حفاظت از خود در مقابل نرم افزار مخرب اینست که اسکنر بدافزار نصب شود که زیاد گران نیست. متاسفانه، بعضی از آنها جاسوس تروجان هستند. اگر یکی از آنها نصب شود، در واقع سیستم شما اسکن شده و در هر بدافزار “خارجی” گزارش داده می شود. این مورد ممکن است حتی باعث حذف آن بدافزار شود که سیستم به راحتی جاسوسی را حذف می کند.

خوشبختانه، دو اسکنر بدافزار ارزشمند وجود دارد که پیشنهاد شده نصب شوند که هر دو برای استفاده شخصی رایگان هستند. Spybot Search & Destroy (http://www.safer-networking.org) که در شکل ۱۹-۳ نشان داده شده یک نوع بدافزاری است که سریع و بسیار موثر بوده و از آن با عنوان اولین خط دفاعی استفاده می شود. Spybot باید بصورت روزانه در سیستم های ویندوز اجرا شوند. حتی گاهی اوقات Spybot چیزی را از دست می دهد. AdAware (http://www.lavasoftusa.com) نیز به صورت هفتگی اجرا می شود. AdAware در دسترس نبوده اما AdAware در دسترس است.

به طور پیش فرض، ویندوز خدمات پس زمینه غیر ضروری را اجرا می کند. غیر فعال کردن خدمات غیر ضروری دارای مزیت مضاعفی برای کاهش مصرف منابع سیستم و حذف نقاط ورودی بالقوه برای مزاحمان امنیتی می باشد. شما می توانید عمل راه اندازی خدمات ویندوز XP را با استفاده از ویرایشگر سیاست خدمات پیکربندی کنید. برای انجام این کار، بر روی شروع اجرا ،نوع Service.msc در پنجره اجرا کلیک نموده و سپس اینتر بزندی. ویرایشگر سیاست خدمات ظاهر می شود که در شکل ۲۰-۳ نشان داده شده است.

بر روی نام هر خدماتی که برای نمایش آن خدمات مناسب است دو بار کلیکد کنید (شکل ۲۱-۳). از لیست پایین “نوع راه اندازی” را استفاده کرده تا نوع راه اندازی به صورت خودکار، دستی یا غیر فعال بودن تنظیم شود. اگر این خدمات در حال اجرا است، بر روی دکمه Stop کلیک نموده تا متوقف شود. اگر سایر خدمات به آن خدمات بستگی دارند، ویندوز پنچره هشدار را ظاهر کرده که می گویند آن خدمات باید متوقف شود. زمانی که تنظیمات راه اندازی برای تمامی خدمات پیکربندی شدند، سیتسم را مجددا روشن کرده تا تغییرات اعمال شوند.

برای سیستم ویندوز XP که به طور روتی در محیط SOHO یا مسکونی استفاده می شود، فعال کردن خدمات مایکروسافت زیر پیشنهاد می شود:

  • آپدیت خودکار
  • خدمات سیتوگرافیکی
  • مشتری DHCP
  • ثبت رویداد
  • کمک و پشتیبانی
  • خدمات ورودی HID
  • نصب و اجرا
  • چاپ اسپولر
  • ذخیره سازی حفاظت شده
  • مدیریت ارتباطات خودکار با دسترسی دور
  • مدیریت ارتباطات با دسترسی دور
  • درخواست روش دور (RPC)
  • موقعیت یاب درخواست روش دور (RPC)
  • خدمات مسدود کردن برنامه نویسی
  • مرکز امنیت
  • تشخیص سخت افزار Shell
  • ویندوز صوتی
  • بدست آوردن تصویر ویندوز (WIA)
  • نصب کننده ویندوز
  • ابزار مدیریت ویندوز
  • گسترش درایور ابزار مدیریت ویندوز
  • ایستگاه کار

تمام خدمات مایکروسافت بجز خدمات ارائه شده در جدول ۲-۳ را غیر فعال کنید. بعضی از این خدمات، به خصوص موضوعات و خدمات بازیابی سیستم، از منابع مهم سیستم استفاده کرده و بهتر غیر فعال می شوند مگر اینکه به عملکردی که ارائه می دهند نیاز باشد.

علاوه بر امتیاز خدماتی که مایکروسافت با ویندوز XP دارد، بسیاری از سیستم ها خدمات ثالث را اجرا می کنند. تشخیص اینکه کدامیک از خدمات بدون مایکروسافت هستند با ویرایشگر سیاست خدمات دشوار می باشد. خوشبختانه، جایگزین دیگری با نام خدمات پیکربندی سیستم وجود دارد. برای اجرای آ، ابتدا شروع اجرا و نوع msconfig  در پنجره اجرا را کلیک نموده، و سپس اینتر بزنید. دکمه خدمات را زده تا خدمات نصب شده ظاهر شوند. پنهان شدن پنجره تمام خدمات مایکروسافت را علامت زده تا فقط خدمات بدون مایکروسافت نشان داده شود که در شکل ۲۲-۳ نمایش داده شده است.

در شکل ۲۲-۳، سه خدمات بدون مایکروسافت درحال اجرا است. دو تا از آنها بخشی از نرم افزار آنتی ویروس AVG بوده که در این سیستم اجرا شده، و مورد بعدی نیز با آداپتور ویدئویی NVIDIA استفاده می شود. هیچیک از اینها مشکوک نیستند، بنابراین به هیچ اقدامی نیاز نیست. با اینحال، خدمات ثالث دیگری نیز وجود دارند که ممکن است مخرب بوده ازجمله: خدماتی که با جاسوسی نصب شده اند. اگر خدمات ثالث درحال اجرا دیده می شود و هدف آنها مشخص نبوده، باید بیشتر بررسی کرد. بدون شک، چک لیست را پاک کرده تا خدمات غیر فعال شده و سیستم را تست کنید تا مشاهده نموده که آیا غیر فعال شدن آن خدمات باعث مشکل می شود.

صفحه راه اندازی خدمات پیکربندی سیستم نیز قابل دید است که برنامه های قابل اجرایی را لیست نموده که ویندوز در راه اندازی اجرا می کند (شکل ۲۳-۳).

در این مورد، ۴ تا از برنامه های قابل اجرا که ویندوز در راه اندازی این سیستم اجرا می کند بوضوح بی ضرر هستند. NvCp1 یک نوع خدمات کنترل پنل NVIDIA است. nwiz برای برنامه سازمان دهنده WhizFolders قابل اجرا بوده، که برنامه مدیریت فایل است. NvCp1 و avgemc دو برنامه قابل اجرا برای نرم افزار آنتی ویروس AVG هستند. اما آیتم مشخص شده در وسط لیست باعث نگرانی شده زیرا نام برنامه قابل اجرا نشان داده نمی شود.

برای این کار، ابتدا ویرایشگر رجیستری را با کلیک کرد بر روی اجرای شروع زده و regedt32 را در پنجره تایپ نموده و سپس اینتر بزنید. ساختار رجیستری را هدایت کرده تا کلید HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run دیده شود که در آنجا راه اندازی قابل اجرا لیست می شود. شکل ۲۴-۳ محتوای این کلید را نشان داده که بطور آشکار با مکانیک رجیستری برنامه نصب شده است و نگرانی ایجاد نمی کند. اگر راه اندازی قابل اجرا یک برنامه مخرب باشد، باید آن را با ویرایشگر رجیستری حذف نمود. اگر در مورد آن مطمئن نبوده، از گوگل برای جستجوی نام قابل اجرا به جای حذف ساده آن استفاده کنید.

در نهایت، اجرای پاک کننده رجیستری بطور دوره ای مانند CleanMyPC (http://www.registry-cleaner.net) یا مکانیک رجیستری (http://www.pctools.com) پیشنهاد می شود، که در شکل ۲۵-۳ نشان داده شده است. نگهداری رجیستری با عنوان عنصر امنیت سیستم مطرح می شود. حتی اگر سیستم به نرم افزار مخرب آلوده نشود، اما باید رجیستری را بصورت دوره ای انجام داده تا عملکرد و قابلیت اطمینان سیستم افزایش یابد.

ابزارهای رجیستری زیادی در دسترس هستند. اکثر آنها از محصولات تجاری هستند هرچند بسیاری از آنها برای دانلود رایگان در دسترس می باشند. بعضی از آنها فقط یک جنبه از نگهداری رجیستری را انجام داده مانند ارتقای ویرایش رجیستری، و ورودی های بلااستفاده را حذف می کنند. سایر ابزارها نیز ترکیبی از عملکردهای رجیستری در یک محصول هستند. پیشنهاد می شود تا یک یا دو محصول را که در ابتدا ذکر شده اند را دانلود نمود. در صورت کافی نبودن اطلاعات، “پاک کننده رجیستری” را از گوگل سرج کنید.

 

نگهداری هارد دیسک

همانطور که در این بخش ذکر شده است، یکی از هارد دیسک ها چک می شوند. که دارای ۱۸۵۵۰۳ فایل در ۱۱۶۰۷ فولدر می باشد. بعضی از آنها شامل برنامه ها و فایل های سیستم هستند. همچنین صدها سند و صفحه گسترده، هزاران فایل صوتی، تصاویر و غیره نیز وجود دارند. اما اکثریت ۱۸۵۵۰۳ فایل از فایل های موقت و بک آپ هستند، ورژن های قدیمی داده فایل فعلی را تکثیر کرده، فایل های حافظه پنهان را جستجو می کنند. همه آنها در هارد دیسک وجود دارند، فضایی را اشغال کرده و به عملکرد دیسک آسیب می رسانند. آنها باید در هر زمانی محافظت شوند.

پاک سازی حافظه پنهان مرورگر اولین گام است. پس از این کار، ممکن است متوجه شد که تعداد فایل به صدها فایل کاهش یافته که به اندازه حافظه پنهان مرورگر بستگی دارد، و ممکن است یک گیگا بایت یا بیشتر از فضای دیسک بازیابی شود. سپس فرمان زیر را اجرا کنید:

del *.bak /s

del *.bk! /s

del *.tmp /s

این روش ممکن است باعث حذف هزاران فایل غیر ضروری و بازیابی گیگا بایت های فضای دیسک شود، اما راه حل ناقصی است. ابتدا، فایل های غیر ضروری را از دیسک پاک کنید. دوم، بعضی از فایل هایی که واقعا نگه نمی دارید را پاک کنید. سوم، بی توجهی ممکن است باعث نتایج مخربی شود.

بهتر است تا از خدمات مطرح شده برای پاکسازی فایل استفاده شود. مایکروسافت شامل یک نوع الپت برای این هدف است، و معمولا از اپلت های درست مایکروسافت محسوب می شود. اپلت پاکسازی دیسک ویندوز، که در شکل ۲۶-۳ نشان داده شده، هیچ چیزی را انجام نمی دهد که شما نمی توانید به صورت دستی در ۳۰ ثانیه انجام دهید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  پورت های HDMI

خوشبختانه، جایگزین های بهتری با عنوان خدمات تجاری وجود دارند. اولویت ما ShowSize است که در شکل ۲۷-۳ نشان داده شده، که تمام ابزارهای مورد نیاز برای حفظ تمیز بودن هارد دیسک را ارائه می دهد.

پس از حذف فایل های غیر ضروری از هارد دیسک، اکنون تقسیم بندی فایل باید انجام شود. با نوشتن، اصلاح و حذف فایل های روی هارد دیسک، ویندوز تلاش می کند تا هر فایل ذخیره شده را بطور مداوم در درایو نگهدارد. متاسفانه، ویندوز این وظیفه را به خوبی انجام نمی دهد زیرا بخش هایی از فایل های مختلف پراکنده بوده و هر جایی که درایو است، پدیده ای با نام تقسیم بندی فایل یا تقسیم بندی صورت شناخته می شود.

تقسیم بندی دارای چندین تاثیر نامطلوبی است. بدلیل اینکه هد درایوها باید بطور ثابت در موقعیت خواندن و نوشتن فایل ها باشند، عملکرد هارد دیسک آسیب می بیند. عملکرد خواندن و نوشتن در درایوی که به طرز بدی تقسیم شده بسیار کمتر از درایوی است که تازه تقسیم بندی شده است، بخصوص اگر که درایو تقریبا پر باشد. حرکت اضافی هد نیز به ایجاد نویز بالا کمک کرده و ممکن است باعث شده تا درایو به زودی خراب شود. در نهایت، زمانی که درایو خراب بوده، بازیابی داده ها بسیار آسانتر (و کم هزینه تر) انجام می شود اگر که آن درایو اخیرا تقسیم نشده باشد.

راه حل تقسیم بندی دیسک شامل اجرای دوره ای خدمات تقسیم بندی است. خدمات تقسیم بندی، هر فایل را می خواند و آن را بطور مداوم بازنویسی می کند، و فایل ها سریعتر در دسترس قرار می گیرند. خدمات تقسیم بندی دیسک که با ویندوز انجام شده و در شکل ۲۸-۳ نشان داده شده، آهسته، ناکارآمد و ویژگی ضعیفی دارد. اما رایگان بوده و معمولا کافی است.

اگر به تقسیم بندی با ویژگی های بیشتر و عملکرد بهتر نیاز باشد، در اینصورت باید خدمات تقسیم بندی تجاری را خریداری کرد. دو تا معروف ترین تقسیم بندی های تجاری شاملVopt  (http://www.vopt.com) و Diskeeper (http://www.diskeeper.com) هستند. از هر دو به مدت سالها استفاده شده است و هرگز مشکلی ایجاد نکرده  اند.

یکی از معایب اصلی خدمات Defragmenter دیسک ویندوز XP اینست که نمی تواند فایل صفحه بندی را تقسیم کند. ویندوز از فایل صفحه بندی برای ذخیره برنامه ها و داده هایی که در حافظه اصلی نمی باشند استفاده می کند. اگر برنامه های زیادی به طور همزمان اجرا شده و یا از مجموعه داده های بزرگ استفاده شود، در اینصورت حافظه اصلی به ناچار پر می شود. زمانی که این اتفاق می افتد، ویندوز به طور موقت داده ها و برنامه های غیر فعال را به فایل صفحه بندی جابجا می کند. به دلیل اینکه فایل صفحه بندی متحمل بار زیادی می شود، در اینصورت به شدت تقسیم شده و تقسیم بندی داده ها و برنامه های کاربر نیز افزایش می یابد.

متاسفانه، طراحی ویندوز به گونه ای است که تقسیم بندی فایل صفحه بندی در زمان اجرای ویندوز غیر ممکن می باشد. اما دو روش برای تقسیم فایل صفحه بندی وجود دارد. اول، استفاده از تقسیم بندی تجاری مانند Diskeeper و یا pagedefrag رایگان که خدمات تقسیم بندی زمان راه اندازی را ارائه نموده که قبلا ویندوز بارگیری کرده است. بدین ترتیب، از خدمات تقسیم بندی دیسک ویندوز XP می توان برای تقسیم بندی فایل صفحه بندی با مراحل زیر استفاده کرد:

  • کلیک راست کردن بر روی My Computer (کامپیوتر من) و انتخاب Properties (ویژگی ها) برای نمایش پنجره System Properties (ویژگی های سیستم)
  • زدن دکمه Advanced (پیشرفته).
  • در صفحه عملکرد، کلیک کردن بر روی دکمه Settings (تنظیمات) برای نمایش پنجره Performance Options (گزینه های عملکرد).
  • زدن دکمه Advanced (پیشرفته).
  • در صفحه حافظه مجازی، کلیک کردن بر روی دکمه Change (تغییر) برای نمایش پنجره Virtual Memory (حافظه مجازی)، (شکل ۲۹-۳).
  • نوشتن یا به خاطر سپردن اندازه فعلی فایل صفحه بندی، که در زمان بازیابی فایل صفحه بندی استفاده خواهد شد.
  • علامتگذاری دکمه رادیویی “نبود فایل صفحه بندی”، و کلیک کردن بر روی دکمه Set برای تغییر فایل صفحه بندی به صفر.
  • راه اندازی مجدد کامپیوتر، که اکنون بدون فایل صفحه بندی کار می کند.
  • اجرای خدمات تقسیم بندی دیسک ویندوز XP برای تقسیم کردن هارد دیسک.
  • پس از تکمیل تقسیم بندی، مراحل ۱ تا ۵ را تکرار کرده تا پنجره حافظه مجازی ظاهر شود.
  • اندازه فایل صفحه بندی را به مقدار اصلی برگردانید.
  • راه اندازی مجدد سیستم، که اکنون با فایل صفحه بندی تقسیم شده در اندازه اصلی کار می کند.

 

ارتقای سیستم

شرکتهای سخت افزاری و نرم افزای به صورت دوره ای نرم افزار، درایورهای دیسک، و سفت افزار را ارتقا می دهند. این ارتقاها ممکن است ایمن بوده و یا ممکن است از ویژگی های جدید و یا سازگاری با دستگاه های جدید پشتیبانی کنند. در اینصورت پیشنهاد می شود تا در مورد این ارتقاها اطلاعات کافی داشت اما قانون طلایی در زمان نصب ارتقا بیان می کند که “اگر دستگاه خراب نشده است، آن را تعمیر نکنید”.

هر آپدیت را قبل از نصب آن ارزیابی کنید. اکثر آپدیت ها شامل نکات یا سند مشابهی هستند که دقیقا آنچیزی که آپدیت انجام می دهد و چه مشکلی آن را برطرف می کند، بیان می کنند. اگر آپدیت خاصی یک مشکل را حل کند در اینصورت باید آن آپدیت نصب شود. اغلب اوقات امکان بازیابی از یک آپدیت خراب با لغو نصب آپدیت و تبدیل آن به ورژن اصلی وجود دارد، اما گاهی اوقات تنها راه حل شامل فرمت درایو و نصب مجدد هر چیزی است.

 

آپدیت سیستم عامل و نرم افزار اپلیکیشن

آپدیت سیستم عامل و نرم افزار اپلیکیشن یک مورد استثنا از قانون کلی احتیاط است. به طور خاص ویندوز در معرض حمله ثابت کرم ها و سایر نرم افزارهای مخرب است، بنابراین استفاده از بسته های ویندوز در حد ممکن ایده خوبی است.

مایکروسافت خدمات آپدیت مایکروسافت را انجام می دهد تا فرایند حفظ بسته های اداری و ویندوز حفظ شود. برای پیکربندی آپدیت مایکروسافت برای دانلود و نصب خودکار بسته ها، کنترل پنل را زده و مرکز امنیت را انتخاب نمود. در پایین پنجره مرکز امنیت، در مدیریت تنظیمات امنیت”، بر روی لینک آپدیت خودکار کلیک کرده تا پنجره آپدیت خودکار ظاهر شود (شکل ۳۰-۳).

تنظیمات پیشنهادی (و پیش فرض) خودکار است که باعث شده ویندوز آپدیت را بدون مداخله کاربرد دانلود و نصب کند. این مورد بسیار معتبر است.

مدیریت نرم افزار اپلیکشن بسیار مشکل ساز است، زیرا برای ویندوز، هیچ موقعیت مرکزی وجود ندارد که بتوان آپدیت های موجود را جک کرد (لینوکس در یان رابطه به مراتب برتر است. اکثر توزیع های مدرن لینوکس می توانند به طور خودکار مخزن اصلی را برای آپدیت موجود در سیستم عامل و اکثر و یا تمام برنامه های نصب شده چک شوند). در ویندوز، آپدیت برای هر برنامه باید جستجو شود.

خوشبختانه، اکثر برنامه های اصلی امروزی به طور خودکار آپدیت را بصورت دوره ای چک می کنند. در اینصورت پیشنهاد می شود تا به برنامه هایی توجه نمود که از اینترنت استفاده می کنند؛ مانند مرورگرها، مشتریان ایمیل، و بسته های P2P.

 

آپدیت هارد دیسک

ویندوز، لینوکس و سایر سیستم های عامل مدرن از معماری قابل توسعه استفاده می کنند که درایورهای دستگاه قابل لود می توانند از دستگاه هایی پشتیبانی کنند که مستقیما با کرنل OS پشتیبانی نمی شوند. سیستم از درایورهای دیسک برای پشتیبانی از آداپتور تصویر، آداپتور صدا، آداپتور شبکه و سایر دستگاه های جانبی استفاده می کند.

به غیر BIOS و قانون سفت افزارها، قانون درایور دیسک به دقت نرم افزار اشکال زدایی را در کامپیوتر اجرا می کند، حتی درایوهای قدیمی بعدی است باگ های قابل توجهی داشته باشند. آپدیت درایورهای دیسک ایده خوبی است، زیرا درایورهای آپدیت شده ممکن است عملکرد را بهبود داده، و از ویژگی های اضافی پشتیبانی کنند. به طور کلی، آپدیت دستگاه در زمان نصب سخت افزار جدید پیشنهاد می شود.

درایورهای آداپتور تصویر (و تا حدی، درایورهای آداپتور صدا) یک مورد خاصی هستند به خصوص اگر که بازی های ۳D در کامپیوتر انجام شوند. سازندگان آداپتور تصویر درایورهای خود را برای پشتیبانی از بازی های جدید و برای ارتقای عملکرد بازی های جدید آپدیت می کند. در بسیاری موارد، بهبود عملکرد می تواند مهم باشد حتی اگر از آداپتور تصویر مدل قدیمی استفاده می شود. در صورت بازی کردن، آپدیت آداپتور تصویر را هر ماه چک کنید. در غیر اینصورت، هر سه تا شش ماه کافی می باشد.

 

آپیدت سفت افزار

سفت افزار بین سخت افزار و نرم افزار قرار دارد. سفت افزار شامل نرم افزاری است که در چیپ های حافظه غیر فرار داخل کامپیوتر ذخیره می شود. برای مثال، BIOS سیستم اصلی یک نوع سفت افزار است. اما BIOS سیستم ایلص به معنی فقط سفت افزار در سیستم نمی باشد. تقریبا هر قطعه جانبی، از آداپتورهای تصویر و صوتی تا کارت های شبکه تا کنترل کننده های RAID تا هارد دیسک ها و درایوهای نوری، دارای سفت افزار شخصی خود می باشد.

آپدیت BIOS مادربرد و سفت افزار دیگر پیشنهاد می شود که باید تصمیم گرفت آیا از این آپدیت ها استفاده می شود. به طور کلی، این تصمیم به سن دستگاه بستگی دارد. آپدیت سفت افزار در نخستین چرخه های عمر برای قطعات تازه بسیار متداول است.

رایترهای نوری یک استثنا می باشند. سفت افزار در رایترهای CD و DVD شامل برنامه رایت است که به درایو اجازه داده تا استراتژی های رایت بهینه را برای برندهای مختلف و انواع رسانه ها استفاده کند. همچنانکه برندهای جدید رسانه معرفی می شوند، سازندگان درایو نوری نیز سفت افزار خود را برای پشتیبانی از انواع رسانه های جدید آپدیت می کنند. در اینصورت پیشنهاد می شود تا آپدیت سفت افزار رایتر نوری در زمان خرید بسته جدید دیسک ها چک شود.

 

چک لیست نگهداری دوره ای

جدول ۳-۳ روشهای پیشنهادی برای نگهداری دوره ای را لیست کرده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 6 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »