نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

سایه تصویر روی ال ای دی تلویزیون

سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای ‌دی

یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث کلافگی و آزار شما شود ایجاد سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای دی است. این مشکل به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. از کثیفی صفحه نمایش گرفته تا پیکسل‌های سوخته و عیوبی که به دلایل مختلف ممکن است ایجاد شوند، همه می‌توانند باعث سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ‌ال ‌ای دی شوند.

مشکل اغلب به صورت لکه‌ها یا سایه‌های کوچک به وجود می‌آید که ممکن است خود به خود نیز برطرف شوند. اما زمانی که به مرحله ماندن رد روی تصویر می‌رسد، دیگر به این سادگی قابل حل نیست. در مجموع  علت این مشکل از کار افتادن یا سوختگی پیکسل‌های صفحه تصویر تلویزیون است. در مراحل ابتدایی ممکن است عملکرد پیکسل‌ها دچار نقص شده باشد و قادر به تغییر رنگ خود نباشند. اما در ادامه منجر به سوختگی و از کار افتادن آنها شده و به این ترتیب تبدیل به سایه و لکه‌های تاریک روی صفحه تلویزیون می‌شوند. در ادامه ضمن معرفی عواملی که منجر به پیدایش سایه و تاریکی تصویر تلویزیون LED می‌شوند، به راه‌های پیشگیری از این مشکل اشاره می‌کنیم.

دلایل ایجاد سایه و تاریکی تصویر تلویزیون LED

ایجاد سایه و تاریکی در تصویر تلویزیون مشکلی است که با فشار آمدن به پیکسل‌ها به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از این اتفاق، آشنایی بهتر با نحوه کار پیکسل‌ها و دلایل این مشکل برای پیشگیری از آنها به ما کمک می‌کند. اصلی‌ترین دلایل ایجاد سایه و تاریکی تصویر تلویزیون LED موارد زیر هستند:

  • لکه‌های کثیف سطحی
  • پیکسل‌های گیر کرده
  • پیکسل‌های سوخته
  • مانت یا گیره نصب به دیوار
  • پایه نگهدارنده تلویزیون

در ادامه این مطلب از دیبا پشتیبان ایرانیان، ضمن توضیح این عوامل به راه‌های پیشگیری و بر طرف کردن آنها اشاره می‌کنیم.

لکه‌های کثیف سطحی

خیلی وقت‌های سایه و لکه‌های تاریکی روی تصویر تلویزیون هیچ دلیلی به جز کثیفی و گرد و غبار روی سطح تلویزیون ندارد. در طول زمان، کثیفی و آلودگی روی صفحه تلویزیون تشکیل می‌شود. اگر آن را به حال خود رها کنید، بعد از مدتی کثیفی به شکل لکه‌های تاریک روی صفحه تلویزیون در می‌آید. این نوع لکه‌های کثیف تاثیری در کارکرد تلویزیون شما ندارند، آسیبی هم سیستم داخلی آن نمی‌رسانند. با این حال، تمیز کردن صفحه تلویزیون در صورت بروز این مشکل فکر خوبی است چرا که باعث بر طرف شدن سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای دی می‌شود.

می‌توانید با استفاده از یک پارچه میکروفیبر بدون بافت که مرطوب شده باشد صفحه تلویزیون خود را تمیز کنید. برای این کار در حالی که تلویزیون خاموش است، آن قدر به کشیدن پارچه روی آن ادامه بدهید تا لکه به تمامی بر طرف شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  نکات اصلی عیب یابی تلویزیون

پیکسل‌های گیر کرده

صفحه تلویزیون شما متشکل از پیکسل‌ها است. پیکسل‌ها برای این طراحی شده‌اند که بسته به تصویری که نمایش داده می‌شود رنگ خود را تغییر بدهند. هنگامی که پیکسل‌ها گیر می‌کنند، دیگر نمی‌توانند رنگ خود را تغییر بدهند. این مشکل اغلب به دلیل قرار گرفتن یک تصویر ثابت روی تلویزیون برای مدت طولانی بروز می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد به اصطلاح می‌گویند پیکسل گیرکرده است.

این مشکل در صورت بی‌توجهی می‌تواند جدی‌تر شده و تبدیل به سوختگی پیکسل و از کار افتادن همیشگی آنها شود. برای همین بهتر است در صورت بروز این مشکل، سریع‌تر دستگاه خود را به تعمیرکار متخصص تعمیرات تلویزیون نشان داده و وارد فرایند عیب‌یابی آن بشوید. همچنین برای پیشگیری از این نوع سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای دی بهتر است اجازه ندهید هیچ تصویر ثابتی بیشتر از ۳۰ دقیقه در تلویزیون شما نمایش داده شود. در صورتی که وسط تماشای فیلم کاری برایتان پیش می‌آید و مجبور می‌شوید آن را متوقف کنید، تلویزیون خود را خاموش کنید تا پیکسل‌های آن گیر نکنند.

ابزارهایی برای بر طرف کردن این مشکل و فعال کردن پیکسل‌های گیر کرده وجود دارد. با استفاده از این ابزارهای بازیابی، ممکن است بتوانید تلویزیون خود را به حالت اولیه برگردانید. این ابزارها باعث می‌شوند پیکسل‌های تلویزیون شما مجبور به تغییر رنگ شوند. به این ترتیب از رنگی که به اصطلاح در آن گیر کرده‌اند خارج شده و به رنگ‌های دیگر در می‌آیند. به این ترتیب صفحه تصویر تلویزیون شما به حالت اولیه برگشته و رنگ تمام پیکسل‌های آن بسته به تصویری که نمایش داده می‌شود تغییر می‌کند.

پیکسل‌های سوخته

یکی دیگر از عوامل ایجاد سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای دی پیکسل‌های سوخته است. اما چه فرقی بین پیکسل‌ سوخته و پیکسل گیرکرده وجود دارد و چطور می‌توان فهمید علت سایه و تاریکی پیکسل سوخته است یا پیکسل گیر کرده؟ پاسخ خیلی ساده است: پیکسل‌های گیر کرده روشن می‌شوند، اما امکان و توان تغییر رنگ ندارند. این در حالی است که پیکسل‌های سوخته اصلا روشن نمی‌شوند. آنها به صورت لکه‌هایی سیاه در تصویر قابل مشاهده هستند.

در این مورد هم دلیل اصلی قرار گرفتن یک تصویر ثابت برای مدت طولانی در تلویزیون روشن است. تلویزیون‌های LED پلاسما بیشتر در معرض این مشکل هستند. برای پیشگیری از بروز این مشکل هیچ وقت اجازه ندهید تلویزیون با تصویر ثابت روشن بماند. همچنین اگر از کنسول‌های بازی برای مدت‌ زمان‌های بلند و پشت سر هم استفاده می‌کنید، بهتر است مراقب بازی‌هایی باشید که بخش‌های ثابتی در تصویر دارند که در آن اطلاعات بازی نمایش داده می‌شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  جلوگیری از داغ شدن بیش از حد تلویزیون ایکس ویژن

معمولا پیکسل‌های سوخته قابل بهبود یا بازیابی نیستند. به همین دلیل، بهترین راهکار برای رفع مشکل پیکسل‌های سوخته، تعویض صفحه نمایش تلویزیون است. پیش از این کار می‌توانید روش‌هایی مثل «فشار آوردن به پیکسل» یا «داغ کردن» پیکسل‌ها را امتحان کنید. ممکن است این روش‌ها به پیکسل‌ها کمک کنند تا احیا شده و به این ترتیب مشکل بر طرف بشود. اما بهتر است توجه داشته باشید که این روش‌ها ممکن است باعث آسیب دیدن و خرابی بیشتر تلویزیون شما نیز بشود. برای همین، به عنوان گزینه آخر و هنگامی که دیگر راهی جز تعویض نمانده، می‌توانید آنها را امتحان کنید.

مانت یا گیره نصب به دیوار

ممکن است سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای دی به دلیل نصب بد آن روی دیوار به وجود بیاید. هنگامی که قصد نصب تلویزیون ال ‌ای دی خود به دیوار را دارید، همواره مطابق با دستورالعمل‌های شرکت سازنده عمل کنید. هیچ وقت تلویزیون خود را بیشتر از ۷۰ درجه در هیچ جهتی زاویه ندهید، چرا که این کار باعث می‌شود وزن تلویزیون به یک طرف منتقل شود، که می‌تواند باعث آسیب دیدن پیکسل‌های آن شود.

برای همین بهتر است هنگامی که قصد دارید تلویزیون خود را به دیوار نصب کنید، از گیره یا مانت مناسب و مخصوص تلویزیون خود استفاده کنید. استفاده از گیره‌های متفرقه و نصب سرسری تلویزیون ال ‌ای دی، باعث فشار آمدن به پیکسل‌ها و آسیب دیدن آنها و بروز سایه و تاریکی در تصویر تلویزیون می‌شود. تلویزیون یکی از وسایل برقی است که طراحی پیچیده و چند لایه‌ای دارد. به هم ریختن اجزای این طراحی هنگام استفاده از آن، می‌تواند باعث بروز مشکل در آن و ایجاد لکه‌های سایه و تاریکی به دلیل فشار آمدن به پیکسل‌ها شود. بهتر است تلویزیون خود را در ارتفاع مناسب و با استفاده از گیره مناسب به دیوار نصب کنید. این کار باعث می‌شود نیازی به متمایل کردن بیش از حد تلویزیون وجود نداشته باشد. به این ترتیب می‌توانید مانع از ایجاد سایه و تاریکی تصویر در آن شوید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تعمیر کنسول های بازی

پایه نگهدارنده تلویزیون

اگر می‌خواهید تلویزیون خود را روی میز یا یک سطح قرار بدهید، بهتر است همواره از پایه مخصوص خودش برای این کار استفاده کنید. اگر تلویزیون را بدون پایه یا با پایه متفرقه روی سطح بگذارید، به پیکسل‌های پایینی تلویزیون فشار وارد شده و در قسمت پایین تصویر سایه‌های تاریک ایجاد می‌شود. این مشکل به دلیل به هم خوردن طراحی تلویزیون و ورود فشار به پیکسل‌های آن به دلیل استفاده نادرست بروز می‌کند.

برای پیشگیری از این مشکل بهتر است هنگام نصب تلویزیون چه به صورت دیواری چه روی سطح، از گیره‌ها و پایه‌های مخصوص مدل تلویزیون خود استفاده کنید. بی‌توجهی و سهل‌انگاری این موضوع باعث می‌شود به سرعت لکه‌ها و خطوط سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای دی شما را مخدوش کنند. با استفاده پایه مناسب و مطابق طراحی شرکت سازنده، می‌توانید مانع از آسیب دیدن صفحه نمایش تلویزیون خود به دلیل فشار و وزن نامترقبه شوید.

جلوگیری از اسیب دیدن تصویر تلویزیون ال ای دی

تصویر تلویزیون LED از نقاطی به نام پیکسل تشکیل شده است. پیکسل‌ها نقاط نورانی هستند که قادر به تغییر رنگ بر اساس تصویری که نمایش داده می‌شود هستند. آسیب دیدن و سوختن پیکسل‌ها به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد. در این موارد لکه‌های تاریک و سایه روی تصویر تلویزیون می‌افتد و مانع استفاده کامل از تصویر می‌شود. در این مطلب سعی کردیم دلایل این موضوع را بررسی کرده و همچنین راه‌های پیشگیری از آن را معرفی کنیم. مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از این مشکل، استفاده اصولی از تلویزیون مطابق با دستورالعمل‌های شرکت سازنده آن است.

تلویزیون وسیله حساسی است که بی‌توجهی به نحوه استفاده مناسب از آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. جدی‌ترین عامل در ایجاد لکه‌های سایه و تاریکی تصویر تلویزیون ال ‌ای دی متوقف ماندن تصویر برای مدت زمان طولانی است. هنگامی که از تلویزیون برای مدت طولانی استفاده می‌کنید بهتر است دقت کنید که تصویر یا بخش‌هایی از تصویر ثابت نباشند. چرا که پیکسل‌های این بخش‌های ثابت در همان رنگی که نمایش می‌دهند گیر کرده و دچار عیب می‌شوند. هنگامی که از تلویزیون برای نمایش تصویر دیگری استفاده کنید، متوجه لکه‌های سایه و تاریکی در این بخش‌ها می‌شوید. اگر این لکه‌ها به دلیل گیر کردن و معیوب شدن پیکسل‌ها ایجاد شده باشند، برنامه‌ها و ابزارهایی برای بازیابی پیکسل‌ها وجود دارد. اما در صورتی که پیکسل‌های تلویزیون سوخته باشند، شانس کمی برای بازگشت آن به حالت سالم و اولیه وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 6 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »