نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تمیز کردن سیستم کامپیوتر

تمیز کردن سیستم کامپیوتر

کثیفی دشمن اصلی کامپیوترها است. کثیفی مانع از جریان هوا شده و باعث می شود تا سیستم داغ شود. کثیفی با عنوان عایق گرمایی عمل می کند، قطعات بیش از حد گرم شده و از اینرو طول عمر آنها کوتاه می شوند. کثیفی باعث شده نا فن ها سریعتر (و با صدای بلند) کار کرده همچنانکه تلاش دارند تا سیستم را نیز خنک نگهدارند. کثیفی منجر به خوردگی سطوح تماس می شود.

قطعات کامپیوتر ازجمله فن ها ممکن است کثیف شوند. حتی در اتاق های تمیز، تئاترها و سایر محیطهای بسیار تمیز نیز یک کامپیوتر کثیف می شود. اگر هر گونه گرد و غباری در هوا موجود باشد، فن های سیستم آسیب می بینند و باعث مشکلاتی در سیستم می شود.

شدت مشکل به محیط بستگی دارد. محیط های صنعتی اغلب بسیار کثیف بوده بطوریکه کامپیوترهای استاندارد می توانند بلااستفاده شوند. در محیط فروشگاهی، کامپیوترهای استاندارد بدلیل کثیفی ممکن است گرمای زیادی را تولید کنند.

شکل ۱-۳ پنل I/O پشت کامپیوتر را نشان داده که اغلب بطور شبانه روز به مدت ۶ ماه در محیط مسکونی کار کرده است و تمیز نیز نشده است. شش ماه بدون تمیز کردن باعث شد تا سیستم مملو از گردوغبار شود. پورت بنفش LPT در سمت راست و بالا و پورت های USB در سمت چپ قرار دارند.

جلوی سیستم همانطور که شکل ۳-۲ نشان داده بهتر نمی باشد. گردوغبار در هر شکاف کوچکی جمع شده اند که هوا به کیس وارد می شود. این سیستم در نگاه اول هیچ کثیفی را نشان نمی دهد. پشت سیستم غیرقابل دسترس است. تمام گردوغبار شکل ۲-۳ غیرقابل دید می باشد.

روکش جلو را از کیس بکشید تا فیلتر هوا همانند شکل ۳-۳ نشان داده شود. در نگاه اول، بنظر بسیار بد نیست. گردوغبار زیادی وجود دارد اما فیلتر بنظر تمیز است. بدین دلیل که فیلتر پس از برداشتن روکش جلویی دارای گردوغبار زیادی است، در اینصورت گردوغبار در انتهای شکل ۳- قابل دید است.

خلا عادی خارج کیس به خروج گردوغبار کمک می کند اما راه حل کافی نیست. چند هفته تا چند ماه با توجه به کثیفی محیط برای این کار طول می کشد. برای شورع، سطوح داخلی کیس را خالی کرده، و در صورت لزوم از ویندکس، فنتستیک، فرمول ۴۰۹ و یا محلول پاکسازی خانگی برای برداشتن روغن و سایر مواد از خارج کیس استفاده کنید.

درصورت وجود پاک کننده خلا استاندارد، می توان اینکار را با ابزارهای درست به آسانی انجام داد. اکثر فروشگاههای کامپیوتری اتصالات خلا را با توجه به استفاده از کامپیوترها می فروشند. این اتصالات به اندازه کافی کوچک هستند و آداپتوری که برای اتصال آنها در خلا خانگی استفاده می شود اغلب برای قطع جریان هوا در سطح مناسبی برای تمیز کردن کامپیوتر طراحی شده است.

این مطلب توصیه شده برای شما :  پرش تصویر تلویزیون

پاکسازی خارج با پاک کننده خلا استاندارد احتمالا بعضی از کثیفی ها را از بین نبرده، بنابراین تمیزی عمقی را باید انجام داد و به اتصالات پاکسازی کامپیوتر متصل شده و کار کنید. ابتدا از پشت سیستم شروع کنید. شکل ۴-۳ یکی از این اتصالات خلا کامپیوتر را نشان داده، که برای تمیز کردن پنل پشت I/O استفاده می شود.

با توجه به منبع برق، گریلی که از تیغه های فن محافظت می کند ممکن است برداشته شود یا اینکه برداشته نشود. اگر بتوان گریل را برداشت، اینکار را انجام دهید. در غیراینصورت، از پیچ گوشتی برای نگهداشتن تیغه های فن استفاده کنید همچنانکه آنها را خالی می کنید (شکل ۵-۳). (اگر سمت چپ آزاد شود، تیغه های فن در جریان هوای خلا می چرخد، و تمیز کردن آنها غیرممکن است).

اگر خلا اینکار را انجام نمی دهد، از شانه ای برای تمیز کردن استفاده نموده و تیغه های فن را گرفته و بعدا آن را خالی کنید. در زمان تمیز کردن تیغه های فن، سیستم را در موقعیتی قرار داده که بدنه به سمت بیرون باشد. اگر نواحی از تیغه های فن در دسترس نبودند، از هوای فشرده یا پاک کننده صفر استفاده کنید.

برای تمیز کردن منبع برق کثیف، گاهی اوقات باید آن را از کیس برداشت و از کمپرسور هوا برای بیرون کردن آن استفاده نمود. درصورت انجام اینکار، تیغه های فن را از حرکت ندیهد در حالیکه هوا با فشار زیاد آنها را حرکت می دهد.

پس از اتمام تمیز کردن پشت سیستم، پنل(های) جلو را از کیس برداشته تا داخل آن دیده شود. از تمیزکننده خلا برای برداشتن مابقی گردوغبار از سطح کیس استفاده کنید. از مسواک برای برداشتن کثیفی های زیاد که قابل دید هستند استفاده کنید. بعضی از روکش های جلو با پیچ به شاسی متصل بوده اما اکثر آنها از کلیدهای قفل پلاستیکی استفاده می کنند. بسیاری از کیس ها دارای فیلتر هوای شبکه سیمی در پشت روکش جلو هستند که گردوغبار زیادی در آنجا جمع می شود. حتی اگر کیس دارای فیلتر هوا نباشد، منطقه بین روکش جلو و جلوی شاسی یک مغناطیس گردوغبار است که در آنجا اکثر هوا در کیس جریان می یابد. روکش جلو را بکشید و از تمیزکننده خلا برای برداشتن گردوغبار استفاده کنید (شکل ۶-۳).

کیس را از یک سمت در حالیکه مادربرد در پایین است قرار دهید، مرحله بعدی شامل تمیز کردن فن های کیس است (شکل ۷-۳).

این مطلب توصیه شده برای شما :  رفع خاموشی ناگهانی کامپیوتر

گریل داخلی منبع برق (شکل ۸-۳) منطقه دیگری است که کثیفی زیادی دارد. تقریبا تمام منابع برق مدرن از فن های خروجی بجای فن های ورودی استفاده می کنند بدین معنا که هوا در کل کیس و منبع برق جریان یافته قبل از آنکه از پشت منبع برق خارج شود.

این منطقه باید بسیار تمیز شود زیرا انسداد گریل نه تنها خنک سازی سیستم را کاهش می دهد بلکه ممکن است منجر شده تا منبع برق بسیار داغ شود. در اینصورت میزان آمپر منبع برق کم می شود و ممکن است باعث نوساناتی در تنظیم ولتاژ شده که همچنین پایداری سیستم را نیز کم می کند.

در ادامه، دریچه های هارد دیسک (شکل ۹-۳)، دریچه های درایو نوری، کارت های انبساطی و سایر نواحی کیس بالای مادربرد را تمیز کنید.

در این زمان، سیستم تا سطح مادربرد تمیز شده است. احتمالا گردوغبار بر روی مادربرد نیز وجود دارد بنابراین قبل از ادامه کار باید آنها را تمیز کرد.

مرحله بعدی شامل تمیز کردن سینک حرارتی و فن خنک کردن CPU است. این دو قطعه از مهمترین مرحله تمیزکاری سیستم و بسیار دشوار می باشد. منطقه سینک حرارتی/ فن دارای گردوغبار زیادی است زیرا فن هوای مملمو از غبار را از طریق فضای سینک حرارتی وارد می کند. تیغه های سینک حرارتی با گردوغبار پوشیده می شوند، آنها عایق شده و بموجب آن توانایی آنها برای تابش گرمای تولید شده با پردازشگر کم می شود. فن خنک سازی CPU سریعتر می چرخد (و صدای زیادی تولید کرده) همچنانکه هوای کافی از طریق سینک حرارتی برای خنک شدن پردازشگر جریان می یابد. در نهایت، کانال های هوا در سینک حرارتی کاملا بسته شده و پایداری سینک حرارتی برای خنک شدن پردازشگر از بین می رود. پردازشگر بسیار داغ می شود، که می تواند باعث از بین رفتن داده ها، قفل شدن سیستم و حتی صدمه به خود پردازشگر شود.

برای جلوگیری از چنین سیستمی، باید خنک کننده CPU را تمیز نگهداشت. برای شروع پاکسازی خنک کننده CPU، از پاک کننده خلا یا مسواک برای برداشتن گردوغبار از بالای فن خنک سازی استفاده نمود (شکل ۱۰-۳). در صورت لزوم، از انگشت یا ابزار کوچکی برای جلوگیری از چرخیدن تیغه های فن در زمان تمیز کردن استفاده کنید.

سریعترین و ساده ترین راه برای تمیز کردن سینک حرارتی استفاده از هوای فشرده است (شکل ۱۲-۳) که همچنین می توان برای برداشتن کثیفی زیر تیغه های فن نیز استفاده کرد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  راهکارهای رفع داغی تبلت

متاسفانه، هوای فشرده اغلب برای اینکار کافی نیست بخصوص اگر که سینک حرارتی کاملا از کثیفی مسدود شده باشد. اگر سینک حرارتی به طرز بدی مسدود شده باشد، تنها جایگزین ممکن است برداشتن فن از سینک حرارتی باشد. بعضی از خنک کننده های CPU، از جمله خنک کننده ای که در شکل ۱۳-۳ نشان داده شده، امکان برداشتن فن را با برداشتن ۴ پیچ فراهم می کند که به بدنه سینک حرارتی محکم شده است. اگر خنک کننده CPU چنین طراحی دارد، پیچ ها برداشته، کابل برق فن را از هدر برق فن بر روی مادربرد قطع نموده و فن را از سینک حرارتی بلند کنید.

اگر طراحی خنک کننده CPU دارای پیچ های قابل دسترسی نباشد، تنها راه حل برداشتن کل خنک کننده CPU است. با توجه به ترتیب کیس، مادربرد و مکانیسم مسدود کردن که خنک کننده CPU را به سوکت پردازشگر متصل کرده است، ممکن است مادربرد از کیس برداشته شود تا اینکه خنک کننده CPU بدون آسیب رسیدن به هر چیزی برداشته شود.

پس از برداشتن فن CPU، تمام یا اکثر بدنه سینک حرارتی باید قابل دید باشد (شکل ۱۴-۳). از مسواک دارای دندانه های بلند برای برداشتن گردوغبار از بالای سینک حرارتی استفاده کنید و قبل از هر گونه پردازشی آن را تمیز نمایید.

زمانی که گردوغبار با مسوک یا خلا در حد امکان برداشته شد، از هوای فشرده برای خارج کردن مابقی گردوغبار استفاده کنید. شکل ۱۵-۳ سینک حرارتی را پس از تمیزکاری جزئی نشان می دهد. نواحی قرمز روشن شامل سینک حرارتی مسی است و نواحی قهوه ای تیره نیز با فیلم روغنی پوشیده شده اند.

پس از تمیز کردن بدنه سینک حرارتی، فن CPU را تمیز نموده و سپس خنک کننده CPU را مجددا مونتاژ کنید (مطمئن شوید که فن در سمت راست نصب شده، و کابل برق فن CPU را به هدر برق فن CPU بر روی مادربرد مجددا وصل کنید).

برای اینکار، تمام کارت های انبساطی و ماژول های حافظه را برداشته و شیارهای آنها را از خلا خالی کنید. بسیاری از کارت های انبساطی و ماژول های حافظه از اتصالات طلایی استفاده می کنند که اکسیده نیستند. بعضی نیز از اتصالات قلع یا سایر فلزات استفاده می کنند که اکسیده بوده و می توانند کیفیت اتصال الکتریکی را کاهش دهند.

اتصالات غیرقابل دسترس در شیارها را نمی توان تمیز کرد اما حداقل اتصالات روی کارت های انبساطی و ماژول های حافظه بطور مستقیم تمیز می شوند. بعضی افراد از تمیزکننده لاستیکی نرم و تمیز برای تمیز کردن اتصالات استفاده می کنند۱۴

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =