نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

توضیح عملکرد بازیابی سیستم در ویندوز

 بازیابی سیستم در ویندوز یک ابزار کلیدی بازیابی ویندوز است. اگر با رایانه ویندوز خود مشکلی دارید، System Restore می تواند به شما کمک کند فایل های سیستم، فایل های برنامه و اطلاعات رجیستری را به حالت قبلی برگردانید. اگر این فایل ها خراب یا آسیب دیده باشند، System Restore آنها را با فایل های خوب جایگزین می کند و مشکل شما را حل می کند. با این حال، مواقعی وجود دارد که بازیابی سیستم کار نمی کند یا یک پیام خطا برمی گرداند. اگر بازیابی سیستم در ویندوز 10 کار نمی کند، چند راه حل برای شما در دسترس است.

 بازیابی سیستم در ویندوز

امتحان یک نقطه بازیابی سیستم جایگزین

ابتدا یک نقطه بازیابی سیستم دیگر را امتحان کنید. ممکن است چیزی نقطه بازیابی پیش‌فرض را در طول فرآیند فروشگاه خراب کرده باشد و به همین دلیل، بوت نمی‌شود. استفاده از نقطه جایگزین برای طیف وسیعی از مشکلات بازیابی سیستم کار می کند.

rstrui را در نوار جستجوی منوی Start تایپ کنید و بهترین تطابق را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر زیر می بینید، من سه نقطه بازیابی سیستم دارم. داشتن چند نقطه بازیابی سیستم عمل خوبی است، اما توزیع آنها در محدوده وسیع تری از تاریخ ها ترجیح داده می شود تا طیف وسیع تری از گزینه های بازیابی داده را در اختیار شما قرار دهد.

در آن، اگر پنجره بازیابی سیستم شما بیش از یک نقطه برای انتخاب دارد، یکی را قبل از جدیدترین انتخاب کنید. ممکن است مجبور شوید برای دیدن نسخه‌های پشتیبان خود روی Show more restore points (در بالا نشان داده نشده است) کلیک کنید. پس از انتخاب نقطه بازیابی، Next را فشار دهید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

در حالت ایده آل، این مشکل شما را حل می کند. با این حال، اگر پیام خطایی مشاهده کردید یا اگر System Restore عملیات بازیابی را انجام داد که مشکل شما را حل نکرد، لطفاً به خواندن بخش بعدی ادامه دهید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  بی دلیل خاموش شدن تلویزیون

اجرا System Restore از حالت Safe Mode

اولین درگاه تماس شما باید حالت ایمن باشد. حالت ایمن در بسیاری از موقعیت‌ها نجات بخش است، به خصوص زمانی که بازیابی سیستم کار نمی‌کند. برخلاف فرآیند بوت معمولی، حالت ایمن محدوده محدودی از درایورها و فایل‌ها را بارگیری می‌کند. مشکلاتی که هنگام اجرای System Restore با آن مواجه می‌شوند معمولاً با تلاش مجدد در حالت ایمن برطرف می‌شوند.

بوت شدن به حالت ایمن در ویندوز 10

ابتدا باید در ویندوز 10 به حالت ایمن بوت شویم. سه راه آسان برای انجام این کار وجود دارد:

  • به Settings > Update & Security > Recovery بروید. در قسمت Advanced start-up، Restart now را انتخاب کنید. با این کار سیستم شما در منوی تنظیمات راه اندازی پیشرفته راه اندازی مجدد می شود.
  • از آنجا، عیب یابی > گزینه های پیشرفته > تنظیمات راه اندازی > راه اندازی مجدد را انتخاب کنید.
  • در راه اندازی مجدد، لیستی از گزینه ها را مشاهده خواهید کرد. 4 یا F4 را برای راه‌اندازی رایانه به حالت ایمن انتخاب کنید (5 یا F5 را برای حالت ایمن با شبکه انتخاب کنید).
  • Windows Key + Rرا فشار دهید تا پنجره Runباز شود. msconfigرا تایپ کرده و Enterرا فشار دهید.
  • تب Boot را باز کنید. کادر کنار Safe Mode را علامت بزنید. اگر به شبکه نیاز دارید، آن را از زیر انتخاب کنید.
  • پس از زدن Apply و بستن پنجره System Configuration، پیامی برای راه اندازی مجدد سیستم دریافت خواهید کرد. (توجه داشته باشید که سیستم شما به طور مداوم در حالت Safe Mode بوت می شود مگر اینکه تیک گزینه System Configuration را بردارید. پس از اطمینان از رفع مشکل، همین روند را در حالت Safe Mode تکرار کنید.)
  • کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. برای ورود به حالت Safe Mode، F8 را در هنگام بوت فشار دهید. این یک روش آزمایش شده است. با این حال، اگر از ویژگی راه اندازی سریع ویندوز استفاده می کنید، ارسال هرزنامه F8 کار نخواهد کرد.
این مطلب توصیه شده برای شما :  آموزش نصب بازی پلی استیشن 5

هنگامی که در حالت ایمن قرار گرفتید، ادامه دهید و rstrui را در نوار جستجوی منوی Start تایپ کنید و بهترین مطابقت را انتخاب کنید تا بازیابی سیستم در حالت ایمن ویندوز 10 باز شود.

بوت شدن به حالت ایمن در ویندوز 7

فرآیند بوت شدن حالت ایمن ویندوز 7 بسیار شبیه به ویندوز 10 و ویندوز 11 است. یعنی با تفاوت های جزئی.

  1. Windows Key + Rرا فشار دهید تا Runباز شود. msconfigرا تایپ کرده و Enterرا فشار دهید. تب Bootرا باز کنید. کادر کنار Safe Modeرا علامت بزنید. اگر به شبکه نیاز دارید، آن را از زیر انتخاب کنید.
  2. پس از زدن Apply و بستن پنجره System Configuration، پیامی برای راه اندازی مجدد سیستم دریافت خواهید کرد. (توجه داشته باشید که سیستم شما به طور مداوم در حالت Safe Mode بوت می شود مگر اینکه تیک گزینه System Configuration را بردارید. پس از اطمینان از رفع مشکل، همین روند را در حالت Safe Mode تکرار کنید.)
  3. کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. سپس، F8 را در طول فرآیند بوت فشار دهید تا منوی گزینه های بوت پیشرفته ویندوز باز شود. Safe Mode یا یک پیکربندی Safe Mode جایگزین مانند Networking یا Command Prompt را انتخاب کنید.

پس از بوت شدن به حالت ایمن

اگر System Restore در حالت Safe Mode کار کند، نشانگر واضحی است که چیزی، احتمالاً یک برنامه یا سرویس، در طول بوت معمولی مانع آن می شود. با این حال، گاهی اوقات، تنظیمات آنتی ویروس می‌تواند باعث عملکرد نادرست System Restore شود (به عنوان مثال، محافظت از دستکاری محصول نورتون یک مقصر شناخته شده است).

از طرف دیگر، عفونت ویروس یا بدافزار می تواند مشکل ایجاد کند. در این مورد، باید سیستم خود را با استفاده از یک برنامه آنتی ویروس به روز اسکن کنید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تاری تصویر در تلویزیون

پیکربندی System Restore Disk Space Usage

اگر هنوز نمی توانید بازیابی سیستم را به درستی اجرا کنید، تخصیص فضای هارد دیسک را تنظیم کنید. ممکن است بدون اطلاع شما تمام شده باشد (یک حرکت کلاسیک ویندوز).

توصیه می کنیم حداقل 4 گیگابایت را اختصاص دهید. برخی خواهند گفت که بیش از حد است. با این حال، از آنجایی که وزن هر به‌روزرسانی اصلی ویندوز 10 حدود 4 گیگابایت است (به‌روزرسانی‌های اصلی، بسته‌های عظیم نیم‌ساله هستند تا به‌روزرسانی‌های تجمعی معمولی)، بهتر است فضای کافی برای قرار دادن آن در نظر گرفته شود.

از طرف دیگر، ممکن است بخواهید بازیابی سیستم فضای زیادی را اشغال نکند، به خصوص اگر از قبل محدود شده باشید. با این حال، تنظیم فضای دیسک ابزار بازیابی راه دیگری است که می توانید سعی کنید بازیابی سیستم را هنگامی که کار نمی کند، تعمیر کنید.

پیکربندی System Restore Disk Space در ویندوز 8، 8.1 و 10

بیایید بررسی کنیم که در مورد تخصیص بازیابی سیستم شما چه می‌گذرد.

  • محافظت سیستم را در نوار جستجوی منوی استارت تایپ کنید و Create a system restore point را انتخاب کنید.
  • پیکربندی را انتخاب کنید. میزان استفاده از فضای دیسک خود را بررسی کنید و اگر کمتر یا مساوی 300 مگابایت باشد، آن را افزایش دهید.

پیکربندی System Restore Disk Space در ویندوز 7

ویندوز 7 ما را به مسیر کمی طولانی تر می برد.

  • منوی استارت را باز کنید، روی Computer کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
  • از ستون سمت چپ System Properties را انتخاب کنید.
  • در قسمت تنظیمات حفاظت، پیکربندی را انتخاب کنید.

تخصیص ذخیره سازی نقطه بازیابی فعلی خود را بررسی کنید. ویندوز 7 به اندازه ویندوز 8، 8.1 یا 10 به فضای دیسک نیاز ندارد. اما اگر فضای خالی دارید، از 3 درصد پیش فرض به بیش از 5 درصد افزایش دهید.

پیشنهاد مطالعه: 10 دلیل اصلی برای هنگ کردن کامپیوتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =