نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دلایل هنگ کردن کامپیوتر

هنگ کردن کامپیوتر از رایج ترین مشکلاتی است که هنگام سروکار داشتن با کامپیوتر رخ می‌دهد، و معمولاً منجر به پدیدار شدن صفحه آبی (مرگ) می‌شود. در غالب موارد هم برای بازگرداندن سیستم به چرخه سالم آن، لازم است تا آن آن را ری‌استارت Restart)) کنید که این خودش مشکلی دیگر است چرا که ذخیره نشدن و ناتمام ماندن کارهای در دست اقدام را در پی دارد. به همین خاطر در این مقاله می‌خواهیم دربارهٔ رفع اصولی هنگ کردن کامپیوتر و جلوگیری از وقوع آن صحبت کنیم.

هنگ کردن کامپیوتر

مهم‌ترین دلایل هنگ کردن کامپیوتر

پیش از هر سخن و توضیحی باید بدانید عمده‌ترین دلایل هنگ کردن کامپیوترها چیست:

  • باز بودن بیش از حد برنامه‌های سیستم
  • نبودن فضای کافی در هارد دیسک
  • عدم سازگاری برنامه‌های نصب شده
  • امنیت پایین سیستم در برابر حملات ویروسی و هکری
  • عدم کارایی مجموعه خنک‌سازی سیستم
  • عدم کارایی صحیح سخت‌افزار سیستم
  • استفاده از سرویس‌های فاقد اعتبار و اشتراک‌گذاری فایل‌ها

پیش‌گیری از هنگ کردن کامپیوتر

زمانی که کامپیوترها ویروسی می‌شوند، آنها اغلب پردازشگر مرکزی را اشغال و درایورها را پاک می‌کنند، فایل‌های سیستمی ویندوز را حذف یا تنظیمات مدیریتی را تغییر می‌دهند. این تغییرات نهایتاً به هنگ کردن و مختل شدن انجام امور شما می‌انجامند. پیش و پس از ویروسی شدن سیستم، بهترین استفاده از ضدویروس‌های مشهور و قدرتمندی مثل Kaspersky  و Bitdefender است. این نرم‌افزارها عملاً به عنوان یک برنامهٔ ضد هنگ هم عمل می‌کنند.

درمان هنگ کردن کامپیوتر

محدود کردن برنامه‌های پس‌زمینه: برای حل این مشکل، ابتدا سه دکمه ctrl+alt+delete را هم‌زمان فشار دهید. پس از انتخاب Task Manager، پنجره مربوط به آن باز می‌شود. از لیست برنامه‌های درحال اجرا، برنامه مورد نظر که باعث هنگ شده را انتخاب کرده و دکمه End Task را بزنید. ممکن است ۲۰ ثانیه انجام این کار زمان ببرد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  10 مشکل رایج روت کردن گوشی اندروید

خرابی قطعات کامپیوتر

وجود خرابی در قطعات کامپیوتر باعث هنگ کردن سیستم می‌شود مانند ایراد در بورد و حافظه (خطای صفحه آبی)؛ بنابراین با تعویض و یا ارتقای رم می‌توانید کند شدن کامپیوتر و مشکل هنگ را برطرف کنید. ایراد و خرابی و پایین بودن مدل کارت گرافیک و کاهش توان برق رسانی منبع تغذیه نیز، یکی دیگر از دلایل متداول در هنگ کردن کامپیوتر است.

مشکلات در بایوس سیستم

گاهی با ریسِت کردن بایوس می‌توان هنگی کامپیوتر را رفع کرد، اما تنظیمات درست بایوس را انجام داد تا تنظیمات کارخانه و دیفالت بایوس با سیستم‌عامل هماهنگی داشته باشد.

داغ شدن کامپیوتر

گرم شدن کامپیوتر در مرور زمان به قطعات سخت‌افزاری آسیب می‌زند و به همین دلیل اگر دمای سیستم از حد طبیعی بالاتر برود سیستم هنگ می‌کند. ممکن است با کمی صبر، دما پایین بیاد، ولی چون این اتفاق مدام تکرار می‌شود، بهتر است فکر راه چاره باشید تا کاری بیش از اندازه به سیستم تحمیل نکند.

آپدیت نبودن درایور‌ها

آپدیت منظم ویندوز و درایور‌ها از جمله راهکار‌های رفع مشکل هنگ در سیستم‌های کامپیوتری است. اگر درایور‌های قطعات سخت افزاری ایراد داشته باشند یا آپدیت نشده باشند، سخت افزار نمی‌تواند عملکرد خوب و منطقی داشته باشد و کل سیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خرابی هارد دیسک

خرابی هارد دیسک و بدسکتور شدن آن، مشکلی است که باید در اسرع برطرف شده و اگر اطلاعات مهمی دارید فوراً کار بازیابی آن را به متخصصین بسپارید. پراکندگی اطلاعات هارد باعث می‌شود زمان بیشتری برای دسترسی به دیتا مصرف شود و سیستم کند عمل کند.

این مطلب توصیه شده برای شما :  رایج ترین مشکلات ایکس باکس وان و رفع آنها

اگر زمان اجرای برنامه طولانی است یا سرعت انتقال دیتا کم است، از راهکار یک‌پارچه سازی یا Defragement ویندوز استفاده کنید. زمان لازم برای انجام این کار بسته به ظرفیت و وضعیت اطلاعات، متفاوت است. پر بودن فضای هارد دیسک باعث کندی و هنگ لپ تاپ و کامپیوتر می‌شود. ماهی یک بار فایل‌ها و اطلاعات ذخیره شده روی سیستم‌تان را بررسی کنید: اطلاعاتی که لازم ندارید، را پاک کنید و از اطلاعاتی که لازم دارید حتماً پشتیبان (بکاپ) بگیرید.

ویروسی شدن سیستم

ویروس منابع سیستم را اشغال می‌کند و در نتیجه باعث کندی و هنگ کامپیوتر می‌شود. ممکن است درصد آسیبی که ویروس به سیستم شما وارد می‌کند آن قدر زیاد باشد که مجبور به نصب مجدد ویندوز شوید. پس از پاک شدن کامل سیستم از ویروس و یا نصب مجدد ویندوز، حتماً از ضد ویروس باکیفیت استفاده کنید. ضد ویروس سطح پایین خودش از عوامل هنگی خواهد بود.

استفاده هم‌زمان از چند ضد ویروس روی سیستم کاری اشتباه است. چون تداخل در عملکرد آن‌ها با هم، باعث می‌شود نتوانند کار حفاظت از کامپیوترتان را به درستی انجام دهند. از طرفی با اشغال منابع سیستم، خودشان عامل کندی و هنگ می‌شوند.

مشکلات نرم‌افزاری

نرم افزار‌هایی که اجرای آن‌ها باعث فریز شدن کامپیوتر می‌شوند یعنی سیستم هنگ می‌کند را از کامپیوتر خود پاک کنید. حجم زیاد فایل‌های موقتی ذخیره شده روی هارد دیسک، روی کارایی کامپیوتر تاثیرگذار هستند.

کلام آخر

پیش‌گیری از هنگ کردن کامپیوتر کار سختی نیست و با چند اقدام ساده می‌توان پایداری سیستم خود را در سطح پایدارتری نسبت به قبل رساند. با انجام اقداماتی، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و طول عمر سیستم خود را افزایش خواهید داد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  کاهش نور صفحه نمایش تلویزیون

آیا می دانید: دلایل هنگی مداوم کامپیوتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =