نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

عیب یابی و نگهداری CPU

عیب یابی CPU

عیب یابی زیادی برای پردازشگر وجود ندارد. پردازشگری که به درستی نصب شده باشد به سادگی کار می کند. اگر پردازشگر کار نکند، احتمالا باید تعویض شود. اگر به پردازشگر آسیبی وارد شود در اینصورت مادربرد نیز خراب می شود و یا بیش از حد گرم می شود. پردازشگر سیستم با داشتن مادربرد با کیفیت و منبع برق که توسط CPU و با محافظ تقویت کننده خوبی محافظت می شود احتمالا عمر مفیدی دارد.

برای تشخیص خطر اولیه، پردازشگرهای مدرن به حفاظت گرمایی کمک می کنند که پردازشگر را آهسته کرده و یا آن را کاملا متوقف می کند اگر که دما بسیار بالا برود. حتی اگر پردازشگر توان عملیاتی نداشته باشد، کار کردن آن در دمای بالا می تواند باعث کاهش عمر آن شود. بدین ترتیب، دمای پردازشگر باید حداقل به صورت دوره ای کنترل شود، و در صورت لزوم، خنک سازی پردازشگر را بهبود داد. اگر سیستمم به دلیل نامشخصی کند شد و یا کاملا متوقف شد، بویژه در محیط گرم و یا زمانی که پردازشگر به سختی کار می کند، در اینصورت احتمال دارد که گرمای بیش از حد علت آن باشد. در اینجا به مهمترین مراحل برای جلوگیری از گرمای بیش از حد اشاره می شود:

 

حفظ دمای پردازشگر

از برنامه نظارت بر مادربرد استفاده نموده و یا سیستم را مجددا راه اندازی کنید، نصب BIOS را اجرا نموده، و دما و سرعت فن را مشاهده کنید. این دماها زمانی حفظ می شوند که سیستم بیکار بوده و یا اینکه در بار سنگینی کار کند. این کار برای ایجاد دمای “اصلی” پردازشگر زمانی اهمیت دارد که بیکار و تحت بار باشد. دماهای بالا را نمی توان تشخیص داد اگر که میزان دمای عادی مشخص نباشد. اگر برنامه نظارت بر مادربرد اجرا می شود، مقادیر سه سیم را برای دماها تنظیم کرده و برنامه را پیکربندی کنید تا متوجه شوید که چه زمانی این دماها فراتر می روند.

این مطلب توصیه شده برای شما :  مراقبت از تابش خورشید روی تلویزیون

 

تمیز نگهداشتن سیستم

مسدود شدن دریچه های هوا می تواند دمای پردازشگر را تا ۲۰ کلوین (۳۶ فارنهایت) یا بیشتر افزایش دهد. سیستم را برای حفظ جریان هوای آزاد تمیز کنید. اگر کیس دارای فیلتر هوای ورودی است، فیلتر را چک نموده و آن را درصورت لزوم تمیز کنید.

 

استفاده از خنک کننده خوب CPU

خنک کننده های CPU ازنظر کارایی (و میزان صدا) فرق دارند. اگرچه خنک کننده CPU با پردازشگر کوچک کارآمد است، اما تعویض آن با خنک کننده CPU خوب می تواند دمای CPU را تا ۵ تا ۱۰ کلوین (۹ تا ۱۸ فارنهایت) کاهش دهد. مطمئن شوید که سطح پردازشگر قبل از نصب خنک کننده CPU تمیز بوده، از ترکیب حرارتی درستی استفاده نموده و سینک حرارتی در مقابل پردازشگر کاملا قرار گرفته باشید.

 

نصب فن های مکمل کیس

بطور خاص،  اگر پردازشگر ارتقا یافته و یا اینکه آداپتور ویدئویی با عملکرد بالا نصب شده است، در اینصورت احتمال دارد که گرمای بیشتری از کیس اضافه شود. افزودن فن مکمل، یا تعویض فن فعلی با فنی که جریان هوای بیشتری را ایجاد می کند، می تواند دمای داخلی کیس را بطور چشمگیری کاهش دهد که به نوبه خود دمای پردازشگر نیز پایین می آید.

 

ارتقای کیس

در اکثر سیستم ها، پردازشگر منبع گرمایی اصلی است. کیس TAC (شاسی پیشرفته گرمایی) می تواند مجرایی (و گاهی اوقات فن ظریف) را برای جریان گرمای اتلاف CPU مستقیما به خارج از کیس ایجاد کند، بجای اینکه آن را داخل کیس خارج کند. در این تست، از کیس سازگار با TAC با دمای پایین CPU از ۵ تا ۱۰ کلوین (۴۱ تا ۵۰ فارنهایت) استفاده می شود نسبت به اینکه CPU در کیس بدون TAC عمل کند.

این مطلب توصیه شده برای شما :  رایج ترین مشکلات ایکس باکس وان و رفع آنها

کیس TAC را می توان خریداری کرد و یا اینکه کیس قدیمی را به کیس TAC تبدیل کرد. برای این کار، از حفره ۲ تا ۳ برای برش حفره در پنل جانبی کیس مستقیما در CPU استفاده کنید. با استفاده از لوله های مقوایی یا پلاستیکی، مجرایی با طول مناسب را تهیه کرده و مجرا را با پیچ یا چسب به کیس وصل کنید. همچنین می توان فن کیس استاندارد را بین دیوار داخلی و مجرا نصب نمود.

 

موقعیت یابی درست سیستم

تغییر موقعیت کیس فقط تا چند اینچ و به روشهای نامشخص می تواند اختلافات مهمی را در سیستم و دمای پردازشگر ایجاد کند. برای مثال، سیستم اصلی اداری رابرت در کنار میزش و مستقیما در جلوی دریچه گرما قرار دارد. در طول تابستان، زماین که تهویه هوا صورت می گیرد، پردازشگر بطور روتین ۵ درجه سانتیگراد نسبت به ماه های زمستان خنک تر شده، زمانی که رابرت دریچه را بسته تا مانع از ورود هوای گرم به سیستم شود. این مورد ممکن است بنظر معقول برسد تا اینکه تشخیص داد هوای خنک از دریچه به پشت سیستم می رود، که در آنجا فقط فن های خروجی وجود دارد. دمای اتاق در طول ماه های زمستان کمتر بوده و دمای محیط نیز در سیستم جریان می یابد بنابراین انتظار می رود که دمای سیستم نیز در زمستان پایین آید.

با اینوجود، پردازشگرها گاهی اوقات کار نمی کنند. اگر مطمئن بوده که پردازشگر کار نمی کند، تنها راه عملی عیب آبی اینست که پردازشگر خراب را در سیستم دیگری نصب نموده و یا پردازشگر خوبی را در سیستم نصب کنید. اولین مورد گزینه بهتری است. پردازشگر خراب هرگز به مادربرد خوب صدمه نمی رساد اما مادربرد خراب باعث خرابی پردازشگر می شود. بدین دلیل، اگر مطمئن بوده که پردازشگر خراب است، باید آن را خارج نموده و در سیستم دیگری تست کرد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  نحوه رفع رایج ترین مشکلات مانیتور LCD

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
علت صدای زیاد فن PS4

تا به حال به علت صدای زیاد فن PS4  فکر کرده اید؟ در حالی که پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول بازی تاریخی توانسته

ادامه مطلب »
قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »