نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کف ماندن در ماشین ظرفشویی

چرا کف در ماشین ظرفشویی می ماند؟

امروزه یکی از پر کاربردترین لوازم آشپزخانه، ماشین ظرفشویی است. دستگاهی که مسئولیت شستن ظرف‌های کثیف را بر عهده دارد و در صورتی که هرگونه ایرادی برای آن پیش بیاید، روند عادی زندگی با اختلال مواجه می‌شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی بپردازیم.

طبق گفته کارشناسان این دستگاه در صورت استفاده صحیح، ۷ تا ۱۲ سال عمر می‌کند؛ اما با توجه به استفاده مداوم و بعضاً نادرستی که از این دستگاه می‌شود، مشکلاتی برای آن به وجود می‌آید. یکی از متداول‌ترین مورد از این مشکلات، ماندن کف در ماشین ظرفشویی است.

شاید در ابتدا ماندن کف در ماشین ظرفشویی ایراد بزرگی به نظر نرسد، اما در صورتی که این اشکال را در همین مرحله برطرف نکنید، در آینده نزدیک دستگاهتان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. اکثر لوازم آشپزخانه با گارانتی فروخته می‌شوند؛ بنابراین بهتر است در صورت بروز مشکل در آن با نمایندگی تماس بگیرید. اما در صورتی که گارانتی دستگاه تمام شده یا خودتان در انجام کارهای فنی مهارت دارید، می‌توانید علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی را شناسایی کرده و با رعایت دقت به برطرف کردن آن‌ها بپردازید. البته اکثر علت‌های باقی ماندن کف در ماشین ظرفشویی، ریشه‌ای ساده دارند و بدون نیاز به داشتن تخصص فنی می‌توانید آن‌ها را تشخیص داده و برطرف کنید.

علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی برای انجام فرایند شستشو به قرص‌ها و مایع شستشوی مناسب نیاز دارد. این مواد باعث ایجاد کف و حباب در دستگاه می‌شوند. انجام عملیات شستشو با آب گرم، کف تولید شده در دستگاه را بیشتر می‌کند. انتخاب برنامه شستشوی کامل با استفاده از آب گرم برای شستن ظرف‌هایی که لایه‌های چربی زیادی بر روی آن‌ها باقیمانده است مناسب می باشد. اما در کنار مزایای برنامه شستشو با آب گرم، بیشتر شدن کف می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. در برخی موارد دیده شده است که دستگاه نمی تواند این کف‌های باقیمانده را دفع کند و این امر موجب به وجود آمدن مشکل می‌شود. در این قسمت به علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی و نحوه رفع آن می‌پردازیم.

پر شدن بیش از اندازه مخزن مایع ظرفشویی

یکی از اصلی‌ترین علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی پر کردن بیش از اندازه مخزن مایع ظرفشویی است. در صورتی که بیش از نیاز دستگاه مخزن آن را با مایع پر کنید، دستگاه نمی‌تواند با اتمام فرایند شستشو تمام این مواد را دفع کند؛ بنابراین مقداری از کف و مایع شستشو در دستگاه باقی می‌ماند. برای برطرف کردن این مشکل، باید از برنامه تخلیه دستگاه استفاده کنید. بهتر است در دفعات بعد مخزن دستگاه را به اندازه پر کنید تا دیگر با این مشکل رو به رو نشوید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  دلایل هنگی کامپیوتر ایکس ویژن

معمولاً ماشین‌های ظرفشویی برنامه‌های شستشوی متنوعی دارند. میزان مایع و یا قرص مورد نیاز دستگاه در هر یک از این برنامه‌های شستشو، با برنامه دیگر متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال در برنامه شستشوی NORMAL اکثر دستگاه‌ها، به یک قرص کامل برای شستشو نیاز داریم؛ در حالی که برای برنامه‌های QUICK و یا ECO، دستگاه به مواد شوینده کمتری نیاز دارد. مثلاً شاید نصف یک قرص برای انجام این برنامه کافی باشد. بهتر است این برنامه‌های شستشو را بشناسید و برای انجام هرکدام، به میزان کافی از مواد شوینده استفاده کنید تا مشکلی برای دستگاه به وجود نیاید.

استفاده از مواد شوینده نامناسب در ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی استفاده از مواد شوینده نامناسب یا غیر استاندارد است. برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل، بهتر است از برندهای شوینده و قرص شناخته شده و معتبر استفاده کنید. نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده نکردن از مواد شوینده دستی در ماشین ظرفشویی است. چرا که این شوینده‌ها برای استفاده در ماشین ظرفشویی طراحی نشده‌اند و عموماً در هنگام شستشو بیشتر کف می‌کنند. همین موضوع می‌تواند برای دستگاه شما مشکل ساز باشد.

برای برطرف کردن این مشکل، از نمک خوراکی استفاده کنید و مقداری از آن را بر روی کف‌های موجود در دستگاه بریزید. پس از آن مواد شوینده مناسب را در محفظه شستشو بریزید و دستگاه را روشن کنید. پس از مدتی کف‌های باقی مانده در دستگاه از بین می‌روند.

خرابی دریچه ورودی آب

خراب شدن دریچه ورودی آب می‌تواند یکی دیگر از علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی باشد. در صورتی که دریچه ورودی آب دستگاه خراب شود، آب کافی برای شستشوی ظرف‌ها و آبکشی در اختیار ماشین ظرفشویی قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین دستگاه نمی‌تواند برنامه شستشو را به طور کامل انجام دهد و مقداری از کف تولید شده در این عملیات در دستگاه باقی می‌ماند.

برای پیدا کردن محل قرار گرفتن شیر ورودی آب در دستگاه، از دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی استفاده کنید. معمولاً این قطعه در قسمت پایین و سمت راست دستگاه قرار دارد. با گشودن دستگاه و برداشتن قاب آن، به راحتی می‌توانید شیر ورودی آب را پیدا کنید. پس از پیدا کردن شیر ورودی آب، این قطعه را به خوبی بررسی کنید تا مطمئن شوید نشتی ندارد و همچنین مسیر آن مسدود نشده است. در صورتی که هر یک از این مشکلات را در شیر مشاهده کردید، معمولاً این قطعه تعمیر نمی‌شود و باید تعویض گردد. بنابراین با تعویض شیر ورودی مشکل دستگاهتان برطرف می‌شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  8 روش برای رفع مشکلات دمای مانیتور ایکس ویژن

دلایلی که ارائه دادیم، متداول ترین علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی هستند. در صورتی که موارد گفته شده را انجام دادید و مشکل دستگاهتان برطرف نشد، بهتر است از دستکاری بیشتر خودداری کرده و به تعمیرکار ماشین ظرفشویی مراجعه کنید. چرا که ممکن است به دستگاه آسیب وارد کنید و هزینه تعمیر دستگاهتان افزایش یابد. در ادامه نحوه تعویض شیر ورودی آب را توضیح می ‌دهیم.

نحوه تعویض شیر ورودی آب

پس از پرداختن به علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی، در صورتی که خراب بودن شیر این مشکل را به وجود آورده باشد، باید این قطعه را تعویض کنید. پیش از انجام هر کاری، ابتدا دستگاه را خاموش کنید. بهتر است دستگاه مدتی خاموش بماند تا قطعات داخلی آن خنک شوند. پس از آن دو شاخه ماشین ظرفشویی را از پریز خارج کنید. توجه کنید برای حفظ ایمنی در انجام کار، درآوردن دوشاخه برق ضروری است. حال می‌توانید دستگاه را باز کنید. ابتدا باید پنل ضربه گیر دستگاه را باز کنید. دو پیچ در دو طرف این پنل قرار دارد، پیچ‌ها را به آرامی باز کنید. با جدا کردن پنل درب می‌توانید به دریچه ورودی آب دسترسی پیدا کنید.

شیر ورودی آب، دو سیم دارد که این قطعه را به برد اصلی دستگاه متصل می‌کند. پیش از ادامه کار، بار دیگر مطمئن شوید دوشاخه دستگاه را از پریز خارج کرده اید. پس از آن می‌توانید به آرامی سیم‌ها و فیش‌های شیر ورودی آب را از آن جدا کنید و این قطعه را خارج کنید. شکل ظاهری شیر را برای پیدا کردن آسیب و یا نشتی بررسی کنید. باید شیر ورودی مناسب با مارک و مدل ماشین ظرفشویی خود را خریداری کرده و جایگزین قطعه‌ی ایراد دار کنید.

پس از انجام این کار و تعویض شیر ورودی دستگاه، باید یک برنامه شستشو را در ماشین ظرفشویی اجرا کنید تا از باقی نماندن کف در دستگاه مطمئن شوید. در صورتی که مشکل به قوت خود باقی بود، باید به نمایندگی و یا تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن کف باقی مانده در ماشین ظرفشویی

پس از بررسی علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی، در صورتی که کف و حباب زیادی در دستگاه شما باقی مانده باشد، می‌توانید به صورت زیر دستگاهتان را تمیز کنید.

این مطلب توصیه شده برای شما :  جدیدترین نشانه های خرابی PS4

در آغاز کار، ماشین ظرفشویی را خاموش کنید. پس از آن تمامی ظروفی که در ماشین قرار دارند را از دستگاه خارج کنید. با انجام این کار، راحت تر می‌توانید دستگاه را تمیز کنید. اگر میزان کف باقی مانده در دستگاهتان زیاد است، از یک ظرف گود برای تخلیه آن استفاده کنید. اگر مایع باقیمانده گرم است، مقداری یخ بر روی آن بریزید. تا جایی که می‌توانید با این روش کف باقی مانده در ماشین ظرفشویی را خارج کنید. سپس با استفاده از حوله، کف های باقیمانده در دستگاه و همچنین کف ریخته شده بر بدنه و بر روی زمین را پاک کنید.

در مرحله بعد باید بدون استفاده از قرص و یا مواد دیگر، برنامه شستشوی کوتاهی را اجرا کنید تا دستگاه در انتهای آن کف‌های باقیمانده را از بین ببرد. توجه کنید برنامه شستشو به نحوی باشد که تنها از آب سرد در آن استفاده شود، چرا که آب گرم کف را بیشتری می‌کند.

برای سرعت بخشیدن به کار، می‌توانید از مقداری نمک و همچنین یخ های قالبی استفاده کنید. مقداری نمک بر روی کف‌ها بریزید و از قالب یخ در کنار آن‌ها استفاده کنید. پس از انجام این کار، با اجرای یک برنامه شستشوی کوتاه با آب سرد، کف باقی مانده در ماشین ظرفشویی از بین می‌رود.

استفاده از مقداری سرکه هم می‌تواند به فرایند از بین رفتن کف‌ها سرعت ببخشد. پس از یافتن علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی، با انجام روش‌های گفته شده می‌توانید کف‌ها را از بین برده و بدون مشکل از دستگاه خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب علت‌های ماندن کف در ماشین ظرفشویی را بررسی کردیم و نحوه عیب یابی دستگاه و برطرف کردن ایراد را شرح دادیم. پس از یافتن ایراد و برطرف کردن آن، لازم است کف باقی مانده در دستگاه را نیز پاک کنید تا پس از آن به صورت عادی از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید. معمولاً باقی ماندن کف در ماشین ظرفشویی دلایل ساده ای دارد و برطرف کردن آن نیاز به دانش تخصصی ندارد و این مشکل با چند راهکار ساده که در این مطلب بیان شد، قابل رفع است. با این وجود در صورتی که با طی کردن مراحل گفته شده مشکل دستگاه برطرف نشد، باید از دستکاری دستگاه خودداری کرده و به تعمیرکار مجاز مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 13 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »
استفاده از Discord درXbox
مقالات سایت
استفاده از Discord درXbox

استفاده از Discord درXbox چگونه است؟ پس از سال ها شایعات و درخواست های بازیکنان ایکس باکس، پشتیبانی بومی Discord به طور رسمی برای نسخه

ادامه مطلب »