نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

چگونه CPU را خنک کنیم؟

خنک کننده CPU کامپیوتر

CPU های مدرن برق بسیار بالایی در حدود ۱۳۰ وات مصرف می کنند. این برق بصورت گرمای زائد از بین می رود. در واقع، سیستم مدرن دارای لامپ ۵۰ تا ۱۳۰ وات است که بصورت ثابت داخل کیس برق مصرف می کند. این شباهت به مشکلی اشاره کرده که لامپ گرمای خود را از سطح نسبتا بزرگ حباب منتشر می کند. پردازشگر باید همین میزان گرما را در سطح نسبتا کوچکتر پردازشگر در حدود .۲۵ اینچ مربع منتشر کند. پردازشگر بدون سینک حرارتی برای جریان این گرما ممکن است خودش را بصورت یک حلقه بسوزاند.

تقریبا تمام سیستم ها با این مشکل گرمایی در زمان جایدهی سینک حرارتی فلزی گسترده در تماس نزدیک با پردازشگر (یا منتشر کننده گرمایی یکپارچه) مواجه شده و از فن کوچک برای جریان هوا از طریق سینک حرارتی استفاده کنند. این دستگاه، خنک کننده CPU یا فن/ سینک حرارتی (HSF) نامیده می شود. همچنانکه مصرف برق پردازشگرها زیاد می شود، اندازه سینک های حرارتی نیز بیشتر می شود. حتی خنک کننده های موجود که با پردازشگرهای ریلی امروزی بسته بندی شده اند اغلب کاملا بزرگ و سنگین هستند. برای مثال، شکل ۶-۵ خنک کننده CPU پنتیوم ۴ اینتل سوکت را در سمت چپ و خنک کننده CPU C-120 را در سمت راست با دو جفت باتری AA را نشان می دهد.

سینک های حرارتی با مواد مختلف، طبق قیمت و کاربرد موردنظر، ساخته می شوند. سینک حرارتی ارزان و با پردازشگر آهسته تر احتمالا از آلومینیوم ساخته می شود. آلومینیوم ارزان و برای انتقال گرما نسبتا کارآمد است. مس بسیار گرانتر از آلومینیوم است، اما برای انتقال گرما بسیار کارآمدتر می باشد. بدین ترتیب، سینک حرارتی بسیار گران، و با پردازشگر سریعتر، ممکن است در اصل از آلومینیوم اما با سطوح مسی ساخته شده باشد که پردازشگر با سینک حرارتی تماس دارد. گرانترین سینک های حرارتی و با سریعترین پردازشگرها از مس خالص ساخته می شوند.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تست خرابی تلویزیون

قطعات فن/ سینک حرارتی ازنظر نوع و اندازه فنی که استفاده می شود، و اینکه چگونه فن سریع کار می کند، فرق دارند. سرعت فن مهم است زیرا سایر چیزها برابر بوده، و فن سریعتر نیز صدای بیشتری تولیدی می کند. با جریان هوای برابر، فن بزرگتر و آهسته تر صدای کمتری را نسبت به فن کوچکتر و سریعتر ایجاد می کند. اندازه فن با افزایش سرعت پردازشگر نیز برای ایجاد حجم جریان هوای بالای مورد نیاز برای خنک کردن سینک حرارتی، بیشتر می شود در حالیکه سرعت فن (و صدا) در سطح معقول حفظ می شود. برای مثال، سینک حرارتی پردازشگرهای پنتیوم II از فن های ۳۰ میلیمتری استفاده می کند. سینک حرارتی پردازشگرهای آلتون ۶۴ و پنیتوم ۴ اولیه از فن های ۷۰ یا ۶۰ میلیمتری استفاده می کند. بعضی از سینک های حرارتی با عملکرد ثالی از فن های ۸۰، ۹۲ یا ۱۲۰ میلیمتری استفاده کرده و برخی نیز از فن های متعددی استفاده می کنند.

بطور کلی، استفاده از خنک کننده های CPU مطرح می شود که دارای پردازشگرهای کوچکی هستند. خنک کننده های دسته ای ازنظر عملکرد و میزان صدا با عنوان خنک کننده های خوب و بسیار کارآمد مطرح می شوند هرچند قیمت بالایی ندارند.

با اینحال، اگر در مورد صدای کامپیوتر نگرانی وجود دارد، خنک کنده CPU ثالث پیشنهاد می شود که می تواند از حدود ۱۵ دلار تا بیش از ۱۰۰ دلار برای یک خنک کننده CPU هزینه کرد که بستگی به پردازشگری دارد که از آن استفاده می شود و اینکه برای خنک شدن چقدر کارآمد می باشد. خنک سازی آرکتیک چندین مدل را با قیمت ۱۵ تا ۳۰ دلار ساخته است که بسیار معقول و کارآمد می باشد. خنک کننده های سری ۷۰۰ و ۷۷۰۰ زالمان نیز قیمت بالاتری در حدود ۳۰ تا ۴۵ دلار دارند و بسیار کارآمد هستند بطوریکه بعضی از مدلها می توانند با بعضی پردازشگرها بدون فن اجرا شوند. در نهایت، مدل ترمال رایت با قیمت ۶۰ دلار یا بیشتر برای خنک کننده CPU پیشنهاد می شود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  چه زمانی باتری تبلت ایکس ویژن شما نیاز به تعویض دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
علت صدای زیاد فن PS4

تا به حال به علت صدای زیاد فن PS4  فکر کرده اید؟ در حالی که پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول بازی تاریخی توانسته

ادامه مطلب »
قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »