نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

جلوگیری از داغ شدن بیش از حد CPU

داغ شدن بیش از حد CPU . واحد پردازش مرکزی (CPU) به دلیلی به عنوان مغز رایانه شما شناخته می شود: این واحد مسئول پردازش و اجرای دستورالعمل هایی است که از سیستم عامل، نرم افزار و سایر اجزای سخت افزاری شما می آیند. هنگامی که CPU شما بیش از حد گرم می شود، طیف وسیعی از مشکلات ممکن است رخ دهد، از لکنت، خرابی، خاموش شدن تصادفی، و صفحه آبی مخوف مرگ، تا کاهش عملکرد ناشی از انقباض حرارتی.

اگر با گرما مقابله نشود، حتی می تواند طول عمر CPU شما را کوتاه کند و منجر به آسیب دائمی شود. خنک نگه داشتن CPU شما تضمین می کند که برای سال های آینده عملکرد خوبی دارد. ما 4 روش موثر برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد CPU را جمع آوری کرده ایم.

داغ شدن بیش از حد CPU

 نشانه گرم شدن CPU

یک CPU می تواند در دمای بین 104 درجه فارنهایت تا 158 درجه فارنهایت (40 تا 70 درجه سانتیگراد) با خیال راحت کار کند.

برخی از کارهای فشرده، مانند بازی یا رندر سه بعدی، می توانند دما را تا 176 درجه فارنهایت (80 درجه سانتیگراد) افزایش دهند، اگرچه تا زمانی که برای مدت طولانی نگه داری نشود، این کار همچنان ایمن است.

اگر دمای CPU شما به بالای 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتیگراد) برسد، این زمانی است که گاز گرفتگی – سرعت کلاک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد – و آسیب جدی (جایی که CPU شما به طور کامل کار نمی کند) ممکن است رخ دهد.

علائم هشدار دهنده داغ شدن بیش از حد CPU عبارتند از:

  • عملکرد کند و اهسته
  • کاهش سرعت ساعت CPU
  • صدای بیش از حد فن که حتی در مدت زمان طولانی کاهش نمی یابد
  • تصادف می کند
  • سیستم به طور ناگهانی خاموش می شود

همچنین می توانید دمای CPU خود را با استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث مانند Core Temp یا NZXT’s CAM تست کنید. استفاده از هر دو آسان است.

Core Temp به شما امکان می دهد دمای هر هسته CPU را پیگیری کنید، در حالی که NZXT Cam اطلاعات اضافی مانند سرعت ساعت و بارگذاری را ارائه می دهد.

این مطلب توصیه شده برای شما :  آموزش تعویض هیت سینک PS3

ایده خوبی است که ابتدا دما را با استفاده معمولی آزمایش کنید، مانند هنگام انجام کارهای روزانه، سپس هنگام اجرای معیاری مانند Cinebench R23، دوباره دما را بررسی کنید. این به شما بینشی عمیق در مورد چگونگی مقابله CPU شما با گرما می دهد.

هشدار داده می شود که تست استرس یا اجرای معیار دستگاه شما را تحت بار سنگینی قرار می دهد. اگر CPU شما در حال حاضر هنگام انجام کارهای روزانه با گرما دست و پنجه نرم می کند، باید از انجام تست استرس خودداری کنید.

بستن برنامه های با استفاده از CPU بالا

باز کردن تعداد زیادی برنامه به طور همزمان می تواند استفاده از CPU شما را افزایش دهد. حتی اگر فکر نمی کنید تعداد زیادی برنامه باز دارید، کارهای پس زمینه زیادی وجود دارد که به طور خودکار در هنگام راه اندازی راه اندازی می شوند.

می‌توانید برنامه‌های پر مصرف CPU را در «Task Manager» ویندوز، در برگه فرآیندها شناسایی و ببندید. در اینجا چگونه است:

  1. CTRL + Shift + ESC را به طور همزمان فشار دهید تا “Task Manager” راه اندازی شود.
  2. در برگه «فرایندها»، برنامه‌های غیرضروری و کارهای پس‌زمینه با مصرف بالای CPU را شناسایی کنید (مرتب‌سازی بر اساس ستون CPU).
  3. بر روی برنامه یا کار مورد نظر کلیک کرده و برای بسته شدن آن “End Task” را انتخاب کنید. برای هر کدام تکرار کنید.
  4. دمای CPU خود را دوباره تست کنید تا ببینید آیا این تفاوت ایجاد کرده است یا خیر.

به عنوان یک دستورالعمل تقریبی، کل استفاده از CPU شما باید در حدود 2 تا 5 درصد در حالت غیرفعال بودن و کمتر از 30 درصد در هنگام انجام کارهای سبک، مانند گشت و گذار در وب، باشد.

کارهای فشرده می توانند مصرف CPU شما را تا 60% یا حتی گاهی 100% افزایش دهند. این طبیعی است تا زمانی که با گرما به درستی برخورد شود.

اگر استفاده از CPU شما بیشتر از حد انتظار است (برای مثال، اگر هیچ کاری سختگیرانه روی رایانه انجام نمی‌دهید اما استفاده هنوز نزدیک به 100٪ است، نشانگر واضحی است که یک مشکل اساسی وجود دارد، بنابراین راه‌حل‌های دیگر ما را امتحان کنید. زیر

این مطلب توصیه شده برای شما :  علت صدای بلند PS4

بهبود جریان هوا

تهویه ناکافی یکی از دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد CPU است و جای تعجب نیست که چرا. اگر گرما در دستگاه شما محبوس شود و نتواند از آن خارج شود (یا هیچ هوای تازه ای نمی تواند راه خود را وارد کند)، باعث می شود CPU شما بیش از حد برشته شود.

چندین راه برای بهبود جریان هوا وجود دارد، از جمله:

  • اطمینان حاصل کنید که رایانه شخصی شما در مکانی با تهویه مناسب قرار دارد که جریان هوای زیادی دارد. دستگاه خود را در فضای بسته مانند کابینت میز قرار ندهید.
  • کیس سیستم خود را بسته نگه دارید. علیرغم تصور غلط رایج، باز کردن قاب باعث بهبود جریان هوا نمی‌شود و در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. این به این دلیل است که سیستم شما را در معرض گرد و غبار و زباله قرار می دهد، هر دو چیزهایی که می توانند دریچه ها، فن ها و رادیاتورهای شما را مسدود کنند.
  • مواردی را که در بالای کیس روی هم چیده شده اند بردارید.
  • اطمینان حاصل کنید که کابل ها در رایانه شخصی مرتب هستند.
  • فن های کیس بیشتری اضافه کنید.
  • روی شاسی جدید متناسب با بهبود جریان هوا سرمایه گذاری کنید.
  • مطمئن شوید که لپ تاپ ها را روی سطوح نرم (مثل تخت) قرار ندهید، به خصوص اگر دریچه های تهویه در پایین آن قرار دارند
  • مسیرهای ورودی و خروجی خود را از هرگونه مانعی مانند گرد و غبار یا کابل تمیز کنید

یکی از دلایل اصلی جریان ضعیف هوا، مسدود شدن دریچه ها یا فن های معیوب است که ما را به نکته بعدی می رساند:

بررسی فن ها و دریچه ها

فن‌ها و دریچه‌های هوای کامپیوتر شما نقشی حیاتی در پایین نگه داشتن دمای داخلی دارند. اگر دریچه های هوا توسط زباله مسدود شده باشند، یا فن ها معیوب باشند و به درستی کار نکنند، CPU شما بیش از حد گرم می شود. کامپیوتر خود را خاموش کنید، همه چیز را از برق بکشید و سپس شاسی را باز کنید.

بررسی کنید که آیا گرد و غبار یا زباله در فن ها یا دریچه ها وجود دارد یا خیر. در صورت وجود، از یک پارچه میکروفیبر و هوای فشرده برای پاک کردن آن استفاده کنید. مراقب باشید به پره های فن آسیبی وارد نشود.

این مطلب توصیه شده برای شما :  تعمیر دسته کنسول بازی

گرد و غبار به مرور زمان جمع می شود، بنابراین تمرین خوبی است که کامپیوتر خود را هر 6 تا 12 ماه یکبار پاک کنید. اگر می‌خواهید دنبال کنید، ما یک مقاله عالی در مورد گردگیری صحیح رایانه‌تان در اینجا داریم.

همچنین باید مطمئن شوید که همه کابل‌ها به درستی متصل شده‌اند و مانع حرکت فن‌ها نمی‌شوند. گاهی اوقات بایوس فن ها را به درستی تشخیص نمی دهد (مخصوصاً فن هایی که در حال چرخش نیستند)، بنابراین ممکن است ارزش آن را داشته باشد که بایوس را دوباره تنظیم کنید تا ببینید آیا مشکل فن های ناکارآمد را نیز برطرف می کند.

متأسفانه، اگر فن ها در حال چرخش نیستند و هیچ یک از اقدامات بالا جواب نداده است، احتمالاً فن، مادربرد یا PSU شما ایراد دارد.

نیاز به تعویض قطعات

هر جزء را یکی یکی تعویض کنید، از فن ها شروع کنید تا علت اصلی را بفهمید. یا اگر دستگاهتان تحت ضمانت است، آن را برای تعمیر بفرستید. همچنین مطمئن شوید که فن ها ولتاژ مناسب دریافت می کنند و به هدرهای صحیح فن متصل هستند.

البته: اگر فن‌های شما در بایوس تنظیم شده‌اند تا فقط با افزایش دما بالا بروند، ممکن است منتظر بمانند تا CPU داغ شود.

مانیتور سخت افزار را در BIOS خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که این مورد است. حتی اگر فن ها در حال چرخش هستند، باید دوباره بررسی کنید که سرعت آنها با بار CPU همگام شود.

به عبارت دیگر، کارهای فشرده باید باعث افزایش سرعت فن شوند، در حالی که کارهای سبک باید سرعت را کاهش دهند یا فن ها را به طور کامل متوقف کنند.

اگر فن‌ها و دریچه‌ها خوب به نظر می‌رسند، در مرحله بعدی می‌خواهید CPU خود را بررسی کنید، به‌ویژه هیت سینک و خمیر حرارتی آن.

پیشنهاد مطالعه: علت خراب شدن بازی های کامپیوتر ویندوز 11/10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 20 =

قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
علت صدای زیاد فن PS4

تا به حال به علت صدای زیاد فن PS4  فکر کرده اید؟ در حالی که پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول بازی تاریخی توانسته

ادامه مطلب »
قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
قطع شدن دائمی کنترلر PS4

دلایل قطع شدن دائمی کنترلر PS4 چیست؟ آیا کنترلر PS4 شما در لحظات تصادفی قطع می شود؟ آیا ناامید شده اید زیرا درست قبل از

ادامه مطلب »