نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نحوه تمیز کردن مادربرد لپ تاپ

 تمیز کردن مادربرد لپ تاپ چگونه انجام میشود؟ تمیز نگه داشتن مادربرد خود بخشی جدایی ناپذیر از یک کاربر مسئول لپ تاپ است. مادربرد شما دارای پورت ها و ماژول های بسیار متفاوتی است. همچنین عملیات های زیادی را انجام می دهد که اگر خیلی کثیف باشد می توان از آنها جلوگیری کرد.

گرد و غبار و زباله ها می توانند اتصالات به مادربرد را مختل کنند و حتی لپ تاپ شما را از کار کردن باز دارند، عمدتاً به این دلیل که می توانند گرمای روی برد را افزایش دهند. همه باید تمیز کردن معمول مادربرد خود را در لیست کارهای خود در کنار بقیه اجزای لپ تاپ قرار دهند. با این حال، برخی از افراد باید بیشتر بروند و مادربرد خود را عمیقا تمیز کنند تا به درستی کار کند.

 تمیز کردن مادربرد لپ تاپ
تمیز کردن مادربرد لپ تاپ

چگونه یک مادربرد را تمیز کنیم

اگر قبلاً مادربرد را تمیز نکرده اید، با احتیاط زیادی به عملیات نزدیک شوید. مادربردها ظریف هستند و حرکت اشتباه می تواند به تجهیزات آسیب برساند و در آینده غیرقابل استفاده شود.

دو روش اصلی برای تمیز کردن مادربرد وجود دارد: تمیز کردن معمولی و تمیز کردن عمیق.

تمیز کردن روتین چیزی است که باید به عنوان بخشی از برنامه منظم تعمیر و نگهداری رایانه خود بگنجانید. این کار به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و برای انجام آن لازم نیست مادربرد خود را از رایانه خود جدا کنید. این تنها نوع تمیز کردن مادربرد است که بیشتر افراد باید انجام دهند. تمیز کردن عمیق نیاز به الکل و احتیاط زیادی دارد. این نوع تمیز کردن زمانی ضروری است که مادربرد در محیطی کثیف قرار داشته باشد یا چیزی روی آن ریخته شده باشد. اگر این کار را نادرست انجام دهید، می توانید مادربرد را آجر کنید.

به عنوان مرجع، من فقط یک بار مجبور شدم یک مادربرد را عمیقا تمیز کنم – زمانی که مادربردی را که احتمالاً آسیب دیده بود برای ساخت آزمایشی خریدیم و خاک قابل مشاهده روی آن بود. روزانه از سه لپ تاپ در خانه من استفاده می شود، و ما هرگز مجبور نبودیم مادربردهایی را که جدید برای آنها خریداری کرده بودیم تمیز کنیم.

این مطلب توصیه شده برای شما :  سوختگی صفحه نمایش تلویزیون ایکس ویژن

گاهی اوقات لپ تاپ شما حین کار ناگهان از کار افتاده و هنگ می کند. در این مواقع

تمیز کردن روتین در تمیز کردن مادربرد لپ تاپ

برای تمیز کردن معمولی مادربرد خود، از هوای فشرده و یک برس بسیار نرم استفاده کنید. قبل از شروع، لپ تاپ خود را خاموش کنید، کلید منبع تغذیه را بچرخانید و آن را از دیوار جدا کنید. شما می خواهید رایانه در محلی باشد که به راحتی تمیز شود زیرا گرد و غبار از آن خارج می شود.

  1. پنل کناری لپ تاپ را باز کنید. اگر چند پانل وجود دارد، همه آنها را بردارید. شما فضایی برای تخلیه گرد و غبار از دستگاه می خواهید.
  2. از یک قوطی هوای فشرده برای حذف گرد و غبار با هدایت اسپری روی اجزای دستگاه استفاده کنید. مکان شروع شما بسته به تنظیمات رایانه شما متفاوت خواهد بود. بهتر است از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید، زیرا در حین حرکت گرد و غبار روی اجزای پایین‌تر می‌نشیند.
  3. وقتی به مادربرد خود نزدیک می شوید، مطمئن شوید که از پشت کیس به جلو کار می کنید. شما نمی خواهید نوک قوطی هوای فشرده مستقیماً مادربرد شما را لمس کند. آن را حدود یک اینچ از مادربرد دور نگه دارید. استفاده از هوای فشرده روی مادربرد را تا زمانی که تمام گرد و غبار شل پاک شود ادامه دهید.
  4. به دمیدن هوای فشرده به داخل کیس و روی قطعات ادامه دهید تا گرد و غبار شل از بدنه پاک شود.
  5. مادربرد را بررسی کنید تا ببینید آیا هنوز گرد و غبار روی آن وجود دارد یا خیر. دسترسی به مناطق خاصی ممکن است چالش برانگیز باشد، یا ممکن است روی گرد و غباری گیر کرده باشد که می‌خواهید پاک کنید.
  6. با استفاده از برس نرم، گرد و غبار گیر کرده روی مادربرد را به آرامی پاک کنید.
  7. هوای فشرده را یک بار دیگر روی رایانه و اجزای آن از جمله مادربرد اسپری کنید تا گرد و غباری که با برس بیرون آورده اید پاک شود.
  8. لپ تاپ خود را ببندید و طبق معمول آن را پشتیبان گیری کنید.
این مطلب توصیه شده برای شما :  مشخصات پردازشگر و ویژگی های ان
تمیز کردن مادربرد لپ تاپ
تمیز کردن مادربرد لپ تاپ

هنگامی که مادربرد خود را تمیز می کنید، زمان خوبی برای انجام سایر عملیات تعمیر و نگهداری رایانه است. می توانید فن های کیس را بردارید، آنها را بشویید و خشک کنید. می‌توانید سیم‌کشی خود را برای اتصالات شل بررسی کنید یا کابل‌های روی هم را تمیز کنید.

تمیز کردن مادربرد به این روش، حداقل هر سه ماه یکبار، یک راه عالی برای ادامه کار است. حذف گرد و غبار از داغ شدن بیش از حد آن نیز جلوگیری می کند که می تواند به شما کمک کند عملکرد بهتری داشته باشید.

مراقب مادربرد خود و داخل کیس خود باشید تا مشخص کنید که آیا نیاز به تمیز کردن بیشتر آن دارید یا خیر. برخی از لپ تاپها بسته به جایی که در یک اتاق قرار می گیرند، گرد و غبار را سریعتر از بقیه جمع می کنند.

تمیزکاری کامل در تمیز کردن مادربرد لپ تاپ

تمیز کردن عمیق یک مادربرد باید برای مادربردهایی که در شرایط سخت هستند ذخیره شود. ما یکی را خریداری کردیم که در خانه سیل زده بود و تضمینی برای کار کردن نداشت.

آن را با خاک قابل مشاهده کیک بود. هنگامی که آن را عمیقاً تمیز کردیم، دوباره کار کرد. با این حال، چنین نتایجی را نمی توان حتی با یک تمیز کردن عمیق دقیق و کامل تضمین کرد.

قبل از شروع، مطمئن شوید که:

  • پدهای پنبه ای بدون پرز
  • 99 درصد ایزوپروپیل الکل
  • یک وان فلزی بزرگتر از اندازه مادربرد شما
  • یک قلم مو با موهای نایلونی
  • حوله خشک کن بدون پرز

قبل از اینکه بخواهید مادربرد را تمیز کنید، باید مادربرد را از لپ تاپ جدا کنید. شما نیز نباید چیز دیگری به آن وصل کنید. مطمئن شوید که فقط مادربرد را تمیز می‌کنید، نه CPU، کابل‌ها یا هر دستگاه متصل دیگری.

این مطلب توصیه شده برای شما :  آموزش راه اندازی مجدد تبلت ایکس ویژن

مناطق کوچک از خاک

اگر فقط قسمت کوچکی از مادربرد کثیف است، این را امتحان کنید.

  • مادربرد را روی حوله بدون پرز قرار دهید. آن را بررسی کنید تا مناطقی را که بیشتر می خواهید تمیز کنید پیدا کنید. اگر فقط بخشی از مادربرد کثیف است، برای تمیز کردن آن نباید کل برد را خیس کنید.
  • یک پد پنبه ای بدون پرز را با ایزوپروپیل الکل خیس کنید. به آرامی آن را روی نقاط کثیف روی مادربرد بکشید. همانطور که خاک روی هر پد را می بینید، یک پد جدید را خیس کنید و به تخته برگردید. تمیز کردن کثیفی های قابل مشاهده را تا زمانی که پد سفید شود ادامه دهید.
  • قبل از اینکه مادربرد را در رایانه خود تعویض کنید، اجازه دهید 24 ساعت کامل خشک شود.
تمیز کردن مادربرد لپ تاپ
تمیز کردن مادربرد لپ تاپ

مادربرد بسیار کثیف در تمیز کردن مادربرد لپ تاپ

اگر کل مادربرد بهم ریخته است، این را امتحان کنید:

  • وان را به ارتفاع حدود یک اینچ با 99 درصد ایزوپروپیل الکل پر کنید.
  • مادربرد را داخل وان پایین بیاورید.
  • به آرامی آن را در مایع هم بزنید. شما می خواهید مطمئن شوید که الکل به تمام مناطق آسیب دیده می رسد. آن را بلند کن.
  • از برس نایلونی استفاده کنید تا هرگونه آلودگی سرسختی را که روی مادربرد باقی می ماند به آرامی از بین ببرید. دوباره آن را در الکل فرو کنید و دوباره آن را هم بزنید.
  • آن را از الکل خارج کرده و روی حوله بدون پرز قرار دهید. بگذارید حداقل 24 ساعت خشک شود – البته من ترجیح می دهم 48 ساعت صبر کنم – قبل از اینکه آن را در رایانه خود جایگزین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هفت =

نشت مایع از تلویزیون
مقالات سایت
نشت مایع از تلویزیون ایکس ویژن

علت نشت مایع از تلویزیون چیست؟ آیا تلویزیون ایکس ویژن شما مایع نشت می کند؟ افشای اطلاعات می‌تواند بسیار نگران‌کننده و خسته‌کننده باشد، به‌خصوص زمانی

ادامه مطلب »
قطع شدن دائمی کنترلر PS4
مقالات سایت
علت صدای زیاد فن PS4

تا به حال به علت صدای زیاد فن PS4  فکر کرده اید؟ در حالی که پلی استیشن 4 به عنوان یک کنسول بازی تاریخی توانسته

ادامه مطلب »